EVALUATING INDICATORS OF SCIENCE, TECHNOLOGY, AND INNOVATION IN PARAGUAY
DOI:
https://doi.org/10.22370/riace.2023.12.1.4007Keywords:
Sustainable Development Goals (SDGs), National Plan for Science, Technology, and Innovation (PNSTI), Science and Technology (S&T), ParaguayAbstract
The study evaluates the degree of achievement of the goals outlined in the strategic objectives of the National Policy for Science, Technology, and Innovation (PNCTI) in Paraguay until the year 2030. The main purpose was to analyze the fulfillment of the goals set in the PNCTI to improve the indicators of Science, Technology, and Innovation (STI) in Paraguay. Methodologically, it underwent an initial descriptive phase, followed by a comparative, explanatory, predictive, and projective analysis. The study included a prospective analysis to provide a vision of the future regarding the fulfillment of PNCTI and Sustainable Development Goal number 9. The goals set in the strategic objectives of PNCTI were examined, evaluating both their current degree of accomplishment and their projection until the year 2030. In conclusion, it was determined that Paraguay has made progress in certain aspects; however, the country still faces significant challenges in achieving the established goals. Increasing investment in Research and Development (R&D), fostering knowledge generation, promoting innovation, and enhancing social appropriation of knowledge are crucial. These actions are fundamental to drive the economic and social development of the country and thus ensure a more prosperous and sustainable future.
Downloads
References
Caballero Ocariz, C. J., (2018). Percepción pública de la ciencia, indicadores y percepción de la ciencia en Paraguay. CONACYT. https://www.conacyt.gov.py/sites/default/files/upload_editores/u38/CTS-modulo-CAMILO-FINAL.pdf
Center for International Development at Harvard University, The Atlas Of Economic Complexity, Obtenido 21 de marzo de 2023. https://atlas.cid.harvard.edu/explore?country=180&queryLevel=location&product=undefined&year=2019&productClass=HS&target=Product&partner=undefined&startYear=undefined
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), Ciencia, tecnología e innovación: cooperación, integración y desafíos regionales (LC/TS.2022/156), Santiago, 2022
CONACYT. (2017). Política Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación.
CONACYT (2016). Primera Encuesta Nacional de Percepción Pública de la Ciencia y la Tecnología. Paraguay - 2016. https://www.conacyt.gov.py/sites/default/files/LIBRO_FINAL_EPPCyT_2017_11-04-17_0.pdf
Ministerio del Interior, Decreto N° 8420. (16 de 01 de 2018). Por el cual se homologa la política nacional de ciencia, tecnología e innovación del Paraguay, aprobada por el Consejo Nacional de ciencia.
Organización de Naciones Unidas (2012) Informe sobre los Objetivos de Desarrollo del Milenio. https://mdgs.un.org/unsd/mdg/Resources/Static/Products/Progress2012/Spanish2012.pdf
Monje, C.A. (2011). Metodología de la Investigación Cuantitativa y Cualitativa. Guía Didáctica. Universidad Surcolombiana. Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. https://es.studenta.com/content/79878077/met-de-la-inv-carlos-monges-opcion-2/18
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC Reconocimiento 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).