SERVICE-LEARNING: EVIDENCE IN DEVELOPING GENERIC COMPETENCIES IN THE TRAINING OF ACCOUNTANTS IN CHILE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22370/riace.2024.13.1.4625

Abstract

This study examines whether the Learning and Service (A+S) methodology contributes to the development of generic competencies, required in the training of public accountants and/or auditors, in a Chilean university. Furthermore, it was analyzed whether these competencies coincide with the competencies required by the International Federation of Accountants, in the training of accountants. For these purposes, empirical work was carried out, through the application of the A+S methodology in the subject of Cost Fundamentals of the Auditing career taught at the Faculty of Economics and Business of the University of Chile. This A+S experience defined as its objective the specific development of the Skills of Teamwork, Social Responsibility and Professional Rigor. Once the methodology was applied, the students' opinions on their lived experience were consulted through a semi-structured questionnaire, that contained indirect questions. The results show that more than 80% of the students consulted consider that they managed to advance in the development of the generic competencies indicated above. Furthermore, they state that the experience was beneficial and that more than 50% of the subject contents were covered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verónica Pizarro Torres, Universidad de Chile

Doctora en Ciencias Empresariales, Universidad Autónoma de Madrid, España. Profesor Asociado, Departamento de Control de Gestión y Sistemas de Información, Facultad de Economía y Negocios,
Universidad de Chile, Diagonal Paraguay 205 - 257, Santiago, Chile

Digna Azúa Álvarez, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Doctora en Ciencias de Gestión, Université Paris IX Dauphine, Paris, Francia. Académica Adjunta, Escuela de Comercio, Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Avda Brasil 2830, piso 6. Valparaíso, Chile

References

Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. (2015). https://documents.un.org/doc/undoc/gen/n15/291/93/pdf/n1529193.pdf?token=w7S8BFqAexQOmDgOKF&fe=true

Alomá, M., Crespo, L., González, K., & Estévez, N. (2022). Fundamentos cognitivos y pedagógicos del aprendizaje activo. Mendive. Revista de Educación, 20(4), 1353-1368. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3128

Blanco, C., Cortés, P., & Hernández, A. (2021). Guía de estrategias activas de enseñanza-aprendizaje para desarrollar competencias transversales en alumnos auditores. CAPIC Review. https://doi.org/10.35928/cr.vol16.2018.66

Board, I. A. E. S. (2019). Norma Internacional de Educación 3, Initial Professional Development – Professional Skills (Revised). https://www.iaesb.org/_flysystem/azure-private/publications/files/IAESB-IES-3-Professionalskills.pdf

Bonastre, C., Camilli, C., García-Gil, D., & Cuervo, L. (2021). Implicaciones educativas y sociales del Aprendizaje-Servicio con métodos mixtos a través de un meta-análisis. Revista Española de Pedagogía, 79(279). https://doi.org/10.22550/rep79-2-2021-05

CLAYSS. (s.f.). Red Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio. https://www.clayss.org/redes/red- iberoamericanaaprendizaje-servicio/

Furco, A., Vinciguerra, A., & Maas, K. (2023). Historia del aprendizaje-servicio en Estados Unidos y Canadá. https://uniservitate.org/resources/05_ESP/5.3-Historia-del-Aprendizaje-servicio-ESP.pdf

Instituto Internacional para la educación Superior en América Latina. (2021). Perspectivas sobre los futuros de la educación superior hasta 2050. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377529

Lafond, C. A., &Wentzel, K. (2022). Encouraging service learning and entrepreneurial thinking: PB&J sandwiches in a managerial accounting course. Journal of Accounting Education, 60, 100784. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2022.100784

Ley 20129. Sistema Nacional de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior en Chile. (2019). https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=255323

Maldonado, M., Grandón, J., & Niñoles, C. (2021). Aprendizaje integral y desarrollo de competencias en el auditor. CAPICReview, 19. https://doi.org/10.35928/cr.vol19.2021.132

MINEDUC. (2024). Red de Innovación para la Transformación Educativa. https://www.innovacion.mineduc. cl/iniciativas/innovaci%C3%B3n- educativa/red- de- innovaci%C3%B3n- para- la - transformaci%C3%B3neducativa

Pizarro, V., & Hasbún, B. (2019). Aprendizaje Servicio en la Educación Superior Chilena. Ediciones CEA-FEN Universidad de Chile. https://doi.org/10.34720/WCC5-5184

REASE. (2020). Aproximación al estado del arte de aprendizaje y servicio en Chile. https ://www. rease . cl/wpcontent/uploads/2022/07/Informe- Encuesta- IES- 2019- Comisio%CC%81n- Sistematizacio%CC%81n-REASE_VF.pdf

Rodríguez-Ferrer, J. M., Manzano-León, A., & Aguilar-Parra, J. M. (2023). Game-Based Learning and Service-Learning to Teach Inclusive Education in Higher Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(4), 3285. https://doi.org/10.3390/ijerph20043285

Romero, M. (2011). Competencias Transversales Desde El Aprendizaje Y Servicio. Revista Electrónica Gestión de las Personas y Tecnología, 4(11), 14-24. https://www.redalyc.org/pdf/4778/477847118002.pdf

Sánchez, D., Ribas, F., Málaga, F., & Provasi, M. (2021). Evaluación de las percepciones de estudiantes de contador público sobre su aprendizaje de servicios profesionales. CAPIC Review. https://doi.org/https://doi.org/10.35928/cr.vol19.2021.94

Sigmon, R. (1979). Service-Learning: Three Principles. https://nsee.memberclicks.net/assets/docs/KnowledgeCenter/IntegratingExpEduc/BooksReports/55.%20service%20learning%20three%20principles.pdf

Velasco, J., López, B., Aznar, J., & Mesa, E. (2022). El uso de la metodología del aprendizaje servicio para la formación en sostenibilidad en estudios de grado: una aplicación práctica. Dykinson S.L. https://www.torrossa.com/en/resources/an/5434572#

Published

2024-12-23

How to Cite

Pizarro Torres, V., & Azúa Álvarez, D. (2024). SERVICE-LEARNING: EVIDENCE IN DEVELOPING GENERIC COMPETENCIES IN THE TRAINING OF ACCOUNTANTS IN CHILE. Revista De Investigación Aplicada En Ciencias Empresariales, 13(1). https://doi.org/10.22370/riace.2024.13.1.4625

Issue

Section

Articles