SERVICE-LEARNING: EVIDENCE IN DEVELOPING GENERIC COMPETENCIES IN THE TRAINING OF ACCOUNTANTS IN CHILE
DOI:
https://doi.org/10.22370/riace.2024.13.1.4625Abstract
This study examines whether the Learning and Service (A+S) methodology contributes to the development of generic competencies, required in the training of public accountants and/or auditors, in a Chilean university. Furthermore, it was analyzed whether these competencies coincide with the competencies required by the International Federation of Accountants, in the training of accountants. For these purposes, empirical work was carried out, through the application of the A+S methodology in the subject of Cost Fundamentals of the Auditing career taught at the Faculty of Economics and Business of the University of Chile. This A+S experience defined as its objective the specific development of the Skills of Teamwork, Social Responsibility and Professional Rigor. Once the methodology was applied, the students' opinions on their lived experience were consulted through a semi-structured questionnaire, that contained indirect questions. The results show that more than 80% of the students consulted consider that they managed to advance in the development of the generic competencies indicated above. Furthermore, they state that the experience was beneficial and that more than 50% of the subject contents were covered.
Downloads
References
Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. (2015). https://documents.un.org/doc/undoc/gen/n15/291/93/pdf/n1529193.pdf?token=w7S8BFqAexQOmDgOKF&fe=true
Alomá, M., Crespo, L., González, K., & Estévez, N. (2022). Fundamentos cognitivos y pedagógicos del aprendizaje activo. Mendive. Revista de Educación, 20(4), 1353-1368. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3128
Blanco, C., Cortés, P., & Hernández, A. (2021). Guía de estrategias activas de enseñanza-aprendizaje para desarrollar competencias transversales en alumnos auditores. CAPIC Review. https://doi.org/10.35928/cr.vol16.2018.66
Board, I. A. E. S. (2019). Norma Internacional de Educación 3, Initial Professional Development – Professional Skills (Revised). https://www.iaesb.org/_flysystem/azure-private/publications/files/IAESB-IES-3-Professionalskills.pdf
Bonastre, C., Camilli, C., García-Gil, D., & Cuervo, L. (2021). Implicaciones educativas y sociales del Aprendizaje-Servicio con métodos mixtos a través de un meta-análisis. Revista Española de Pedagogía, 79(279). https://doi.org/10.22550/rep79-2-2021-05
CLAYSS. (s.f.). Red Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio. https://www.clayss.org/redes/red- iberoamericanaaprendizaje-servicio/
Furco, A., Vinciguerra, A., & Maas, K. (2023). Historia del aprendizaje-servicio en Estados Unidos y Canadá. https://uniservitate.org/resources/05_ESP/5.3-Historia-del-Aprendizaje-servicio-ESP.pdf
Instituto Internacional para la educación Superior en América Latina. (2021). Perspectivas sobre los futuros de la educación superior hasta 2050. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377529
Lafond, C. A., &Wentzel, K. (2022). Encouraging service learning and entrepreneurial thinking: PB&J sandwiches in a managerial accounting course. Journal of Accounting Education, 60, 100784. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2022.100784
Ley 20129. Sistema Nacional de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior en Chile. (2019). https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=255323
Maldonado, M., Grandón, J., & Niñoles, C. (2021). Aprendizaje integral y desarrollo de competencias en el auditor. CAPICReview, 19. https://doi.org/10.35928/cr.vol19.2021.132
MINEDUC. (2024). Red de Innovación para la Transformación Educativa. https://www.innovacion.mineduc. cl/iniciativas/innovaci%C3%B3n- educativa/red- de- innovaci%C3%B3n- para- la - transformaci%C3%B3neducativa
Pizarro, V., & Hasbún, B. (2019). Aprendizaje Servicio en la Educación Superior Chilena. Ediciones CEA-FEN Universidad de Chile. https://doi.org/10.34720/WCC5-5184
REASE. (2020). Aproximación al estado del arte de aprendizaje y servicio en Chile. https ://www. rease . cl/wpcontent/uploads/2022/07/Informe- Encuesta- IES- 2019- Comisio%CC%81n- Sistematizacio%CC%81n-REASE_VF.pdf
Rodríguez-Ferrer, J. M., Manzano-León, A., & Aguilar-Parra, J. M. (2023). Game-Based Learning and Service-Learning to Teach Inclusive Education in Higher Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(4), 3285. https://doi.org/10.3390/ijerph20043285
Romero, M. (2011). Competencias Transversales Desde El Aprendizaje Y Servicio. Revista Electrónica Gestión de las Personas y Tecnología, 4(11), 14-24. https://www.redalyc.org/pdf/4778/477847118002.pdf
Sánchez, D., Ribas, F., Málaga, F., & Provasi, M. (2021). Evaluación de las percepciones de estudiantes de contador público sobre su aprendizaje de servicios profesionales. CAPIC Review. https://doi.org/https://doi.org/10.35928/cr.vol19.2021.94
Sigmon, R. (1979). Service-Learning: Three Principles. https://nsee.memberclicks.net/assets/docs/KnowledgeCenter/IntegratingExpEduc/BooksReports/55.%20service%20learning%20three%20principles.pdf
Velasco, J., López, B., Aznar, J., & Mesa, E. (2022). El uso de la metodología del aprendizaje servicio para la formación en sostenibilidad en estudios de grado: una aplicación práctica. Dykinson S.L. https://www.torrossa.com/en/resources/an/5434572#
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC Reconocimiento 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).