Analysis of self-referential procedures in some theatrical productions by Luis Palacio based on the study of significant scenic material

Authors

  • Mario Alberto Palasí CONICET - Universidad Nacional de San Luis - Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.22370/panambi.2022.13.2855

Keywords:

Investigación artística, artes escénicas

Abstract

 

The tensions between fiction and reality in the scene are produced from the displacement of the significant materials of the creators from their own desire. From the analysis of these moving materials, both in the dramatic text and in the scene, in the logbooks and in the interviews with the creators, using the desiring vectors as a methodological tool (Pavis, 2000), we observe that they are not only self-referential processes the docu-drama genre, self-performances, self-ictions and biodramas, but every show, fictional or not, has a self-referential burden related to the segmentations of territorialization, deterritorialization and re-territorialization.

These self-referential procedures were studied in the productions of Luis Palacio, playwright, director and actor in the province of San Luis, Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mario Alberto Palasí, CONICET - Universidad Nacional de San Luis - Universidad Nacional de Córdoba

Becario Posdoctoral de CONICET.

Doctor en Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Artes (2019).

Licenciado en Ciencias Biológicas, Universidad Nacional de San Luis (2007)

Profesor en Ciencias Biológicas, Universidad Nacional de San Luis (1994).

Prof. Adjunto Exclusivo Efectivo de la Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de San Luis donde dicta las asignaturas “Doblaje Y Sonorización” y “Expresión Corporal y Actuación Dramática” de la Lic. En Producción de Radio y Televisión con título intermedio de Locutor Nacional Universitario.

Categoría 3 en el Programa Nacional de Incentivo a la Docencia y la Investigación. Argentina. Ministerio de Educación. Secretaría de Políticas Universitarias.

Director del Proyecto “Comunicación y Teatro. Deconstrucción del acontecimiento teatral argentino y su devenir político” (PROICO 04-0418). Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis. 2018-2021.

Consultor académico en el proyecto “Traducciones de lo autorreferencial en dramaturgias de Córdoba en el siglo XXI” (SECyT, CIFFyH, UNC, 2020-2021, covinculado al IAE, UBA; dirigido por Laura Fobbio y codirigido por Germán Brignone)

Integrante del comité organizador de las Jornadas de Teatro Comparado y Jornadas Latinoamericanas de Investigación Teatral que se realizan en la Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de San Luis.

Director de Teatro Independiente realizando varias obras desde 1992 hasta la fecha.

Published

2021-12-29

How to Cite

Palasí, M. A. (2021). Analysis of self-referential procedures in some theatrical productions by Luis Palacio based on the study of significant scenic material. Panambí. Revista De Investigaciones Artísticas, 1(13), 67–75. https://doi.org/10.22370/panambi.2022.13.2855

Issue

Section

Artículos