Cárcova and casts
Collections and usages of plaster copies in artistic institutes in Buenos Aires (1905-1932)
DOI:
https://doi.org/10.22370/panambi.2024.18.4180Abstract
Ernesto de la Cárcova was an agent of great relevance for the institutionalization and consolidation of art education in Buenos Aires during the beginning of the twentieth century. The purpose of this paper is to analyze Cárcova'sinitiatives to purchase plaster casts, to characterize the formation of collections according to their institutional destination and to examine their effectiveness in relation to their use in art education. Two stages are identified, a first one in which the endowment of models for the teaching of drawing was privileged and another one for the conformation of a museum of comparative sculpture for the Escuela Superior de Bellas Artes. The research is oriented to reflect on the place of plaster sculptural casts in the artistic education of the period.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia Reconocimiento 4.0 Internacional de Creative Commons, que permite a terceros compartir la obra bajo cualquier medio o formato, siempre que se atribuya su autoría (esta licencia es de cultura libre).
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Una vez aceptada su obra por la revista, se permite y recomienda a los autores/as difundirla a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).