The complement that lasts
dyeing and textile painting with earth pigments and plants rich in tannin.
DOI:
https://doi.org/10.22370/margenes.2024.17.26.4526Abstract
Textiles are carriers of messages since ancient times, through their yarn, figures, and colors.Colors are sources of identity, they tell us what plants, animals and minerals existed in the context in which that textile was created, sharing a world of stories and processes in which the craftsperson inhabited, related to, and collected materials.
Many yarns can be recognized by their color and texture coming directly from animal or plant. For example, brown, black, or gray yarns that we can directly see in animal fleece or in different colors from plant dyes. But little is said or written about earth pigments, as a source for dyeing, painting, and identity representation of a culture, climate, and time according to the place from which they have been collected.
The labor carried out by craftspeople to get precise colors, implies knowledge coming from their direct relationship with the environment, the experienced technique and the stories told, which then become tradition and heritage.
Appreciating the craft of natural dyeing is part of caring for both the natural and cultural diversity of the place it comes from.
Downloads
References
Alonso, Eusterio. 2024. Bogolan, las telas de barro de Mali. Recuperado en: https://kumakonda.es/bogolan-
bogolanfini-mali/
Arriaza, B.1994. Tipología de las momias chinchorro y evolución de las prácticas de momificación.Revista Chungara, volumen 26, número 1. Universidad de Tarapacá, Arica – Chile. Recuperado en: https://www.chungara.cl/Vols/1994/Vol26-1/Tipologia_de_las_momias_chinchorro_y_evolucion_de_las_practicas_de_momificacion.pdf
Baixas F, Isabel. Philippi Y, Francisca. 1975. Oficios teñidos. Editora Nacional Gabriela Mistral. Santiago de Chile.
Belaunde Luisa Elvira, 2009. Kené: arte, ciencia y tradición en diseño. Instituto Nacional de Cultura. Perú.
Cornejo Lacroix Mónica; Bustamente Morales Marinella; Iglesias Daveggio Ana María. 2017. Colores Nativos para diseñar. Universidad de Valparaíso, colección académica.
Cuéllar Soto, Oziel. 2000. Las Expulsiones de indígenas tzotziles en San Juan Chamula, Chiapas. Estudio de caso. Universidad Autónoma Agraria “Antonio Narro” División de Ciencias Socioeconómicas. México.
Chacana Hidalgo, Susana. 2013 (coordinadora). Informe de investigación FAIP del Museo Regional de la Araucanía. Recuperado en: https://www.investigacion.patrimoniocultural.gob.cl/publicaciones/informe-final-faip-2013
Godoy, P; Urresty, C; Valenzuela, C; Goya, B; Begoña, N. 2021. Colores Minerales, identidad cultural de nuestro territorio. Investigación de pigmentos de tierra en el valle del Aconcagua. V región, Chile. Ed. Tierra diversa.
Hoces de la Guardia, S. y Brugnoli, P. 2006. Chavín: pintando a los dioses. En C. Sinclaire, S. Hoces de la Guardia y P. Brugnoli (eds.). Awakhuni. Tejiendo la Historia Andina. Santiago, Museo Chileno de Arte Precolombino.
Herrero María Alejandra; Carbó Lorna; Sardi Graciela. 2018.
Herencia Textil y Ecosistemas. Buenos Aires, Argentina
Hoces de la Guardia, S., Brugnoli, P. y Jélvez, P. 2011. Colores: un puente entre el pasado y presente. Diseña 3, Escuela de Diseño. Santiago, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Mege, Pedro. 1990. Arte textil mapuche. Santiago de Chile: División cultural del Ministerio de educación.
Meier Marianne, Mekis Catalina. 2015. Tinte Austral, Los colores del Bosque Valdiviano. Recuperado en:
https://oficiosvarios.cl/wp-content/uploads/2020/05/TinteAustral-LosRios.pdf
Pazos, Shirley. 2017. Teñido en base a tintes naturales. Conocimientos y técnicas ancestrales de artistas textiles de Perú y Bolivia. Soluciones Prácticas. Lima, Perú.
Proyecto Fiduifi Fomipyme. 2001. Subgerencia de Desarrollo Centro de Diseño. Roquero, Ana. 1995. Colores y Colorantes de América. Artículo Anales 3 Museo de América
Roquero, Ana. 2006 Tintes y tintoreros de América. Catálogo de materias primas y registro etnográfico de México, Centro América, Andes Centrales y Selva Amazónica.
Ministerio de Cultura - Instituto del Patrimonio Histórico Español.
Santos Varela, Mariela. 2017. Trama y Fibra. Tecnología temprana en fibra vegetal. Arica, Ediciones Universidad de Tarapacá.
Sinclaire, C., Hoces D.L.G., S., & Brugnoli, P. 2006. Awakhuni, Tejiendo la historia andina. Museo chileno de Arte
Precolombino. Santiago, Chile


