Devoción e indumentaria

Aspectos identitarios del vestuario de los bailes chinos de la región de Valparaíso

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22370/margenes.2024.17.26.3771

Keywords:

intangible cultural heritage, religious practice, Bailes Chinos, costumes, Valparaíso region

Abstract

This article presents the results of the research project "Identity, devotion and clothing" financed by the 2022 Heritage Research Support Fund of Servicio Nacional de Patrimonio Cultural, where the survey and analysis of the costume of  Bailes Chinos  existing in the Valparaíso region. The project  deepened in the characterization of the aesthetic and visual aspects of the costumes worn by the members of the Bailes Chinos brotherhoods, since they constitute a ritual expression whose origin dates, according to researchers, between the 17th and 18th centuries, constituting a religious practice rooted and widespread in a diversity of communities in the country, from the northern regions to the central zone of Chile and which, as of 2014, has been registered on the UNESCO Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity

Keywords: intangible cultural heritage, religious practice, Bailes Chinos, costumes, Valparaíso region.

   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lilian Meneses, Servicio Nacional del Patrimonio Cultural

Socióloga, magíster en Arte mención Patrimonio, Universidad de Playa Ancha. Unidad de Patrimonio Cultural Inmaterial. Dirección Regional del Servicio Nacional del Patrimonio Cultural de Valparaíso.

Angela Herrera Paredes, Universidad de Valparaíso

Diseñadora Textil, Magíster en Gestión del Patrimonio Cultural  Universidad Complutense de Madrid. Docente Universidad de Valparaíso.

Victoria Luna Meza Urrutia, Servicio Nacional de Patrimonio Cultural

Antropóloga Universidad de Concepción, Diplomada en Gestión y Promoción de Derechos Culturales Universidad de Buenos Aires. Unidad de Patrimonio Cultural Inmaterial, Dirección Regional del Servicio Nacional del Patrimonio Cultural de Valparaíso.

Jose Damián Duque Saitua, Servicio Nacional de Patrimonio Cultural

Antropólogo, Magíster en Antropología Universidad Academia de Humanismo Cristiano. Subdirección Nacional de Patrimonio Cultural Inmaterial, Servicio Nacional del Patrimonio Cultural.

References

Consejo Nacional de las Culturas y las Artes (2014) Expediente UNESCO: Nomination file nro. 00988 for Inscription on the Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity in 2014, Baile Chino. Paris, Francia, UNESCO https://ich.unesco.org/es/RL/el-baile-chino-00988

Contreras, R. y González, D. (2014) Será hasta la vuelta de año. Bailes Chinos, festividades y religiosidad popular del norte chico. CNCA. https://www.cultura.gob.cl/wp-content/uploads/2015/03/libro-bailes-chinos.pdf

Enríquez, S. (2015) Bailes chinos Permanencia cultural en la región de Valparaíso. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/colecciones/BND/00/CD/CD0000072_001.pdf

Fahrenkrog, K. y Calderón, M. (2013) Religiosidad campesina La Virgen Peregrina del Valle de Longotoma. CNCA. https://gicsec.cl/2020/11/26/religiosidad-campesina-la-virgen-peregrina-del-valle-de-longotoma/

Mercado, C. (2005) Con mi flauta hasta la tumba. Boletín del Museo Chileno de Arte precolombino Vol. 10, N° 2, 2005, pp. 29-49. http://boletinmuseoprecolombino.cl/wp/wp-content/uploads/2005/12/Vol.10-N%C2%B02_Artic.-2.pdf

Mercado, C.; Rondón, V. (2003) Con mi humilde devoción. Bailes Chinos en Chile Central. Edición Carlos Aldunate del Solar http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-9893.html

Mercado, C. (2002) Ritualidades en conflicto: los bailes chinos y la Iglesia Católica en Chile Central. Revista musical chilena, 56(197), 39-76. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902002019700003

Mercado, C.; Silva, G. (2001) La Reina del Aconcagua. Financiado por el Fondo Nacional de Desarrollo Cultural y las Artes y el Departamento de Patrimonio del CNCA. http://chileprecolombino.cl/archivo-audiovisual/la-reina-del-aconcagua/

Mercado, C. (1995) Música y estados de conciencia en fiestas rituales de Chile central. Inmenso puente al universo. Revista Chilena de Antropología N" 13. 1995- 1996. 163- 196 Facultad de Ciencias Sociales Universidad de Chile https://revistas.uchile.cl/index.php/RCA/article/download/17525/18296/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (sf). El Baile chino. https://ich.unesco.org/es/RL/el-baile-chino-00988

Pérez de Arce A, J. (2017) Bailes chinos y su identidad invisible. Revista Chungará (Arica), 49(3), 427-443. Epub 13 de junio de 2017. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562017000300009#n2back

Pérez de Arce A, José. (2014) Flautas de Piedra Combarbalita Morada de Chile Central y Norte Semiárido. . Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 19(2), 29-54. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-68942014000200003

Pérez de Arce A, J. (1996) Polifonía en fiestas rituales de Chile central. Revista Musical Chilena, Universidad de Chile. Facultad de Artes. Vol. 50 Núm. 185 (1996): Enero – Junio. https://revistas.uchile.cl/index.php/RMCH/article/download/13834/14113/0

Prado, C. (2006) Los Bailes Chinos de Valle Hermoso y La Ligua, una aproximación etnográfica. Memoria para optar al título de Antropólogo Social. Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/106532

Subdirección Nacional de Patrimonio Cultural Inmaterial; Museo Campesino en Movimiento; Conicyt - PIA anillos SOC180040 (2019) Infografía Bailes Chinos, Región de Valparaíso. https://www.bpdigital.cl/info/infografia-bailes-chinos-valparaiso-descarga-libre-00329576

Published

2025-03-10

How to Cite

Meneses, L., Herrera Paredes, A., Meza Urrutia, V. L., & Duque Saitua, J. D. (2025). Devoción e indumentaria: Aspectos identitarios del vestuario de los bailes chinos de la región de Valparaíso. Márgenes. Espacio Arte Y Sociedad, 17(26), 55–66. https://doi.org/10.22370/margenes.2024.17.26.3771