Experiencia del sentir en la arquitectura vernácula en la ciudad de Cochrane, Región de Aysén, Chile
DOI:
https://doi.org/10.22370/margenes.2023.16.24.3896Abstract
This manuscript will address the analysis and study of vernacular architectural works of the Cochrane commune, through a journey that entails from the materiality used by the first settlers of the area to settle in inhospitable and extreme lands, going through the sensation produced by the construction itself, to the symbols they create to be recognized over time. The materiality will be our first approach to the perception of the immediate environment, the Landscape, given by its geographical condition. In this way, it can be understood between individuals, however, despite the fact that the signs are a cultural formation, the memory that is generated by them in each one will be subjective and proper. That is, what is observed is assimilated to integrate it into individual perception: phenomenological apprehension. The experience in the place invites us to understand the sensitive relationships of the human and the phenomenological nature, deconstructing the anthropocentric vision where there is no sensitivity to the environment, giving a more intimate and intuitive meaning to inhabiting.
This is how this research is presented as a systematization of an experience where the observation and recording of the ways of living typical of southern Chile, in the city of Cochrane, Aysen region, give rise to an initial typology of living, derived from selected case studies.
Downloads
References
Castillo. (2015). DISTRIBUCIÓN GEOGRÁFICA DE LA ARQUITECTURA VERNÁCULA CON TEJUELA ARTESANAL. conserva 20, 7-21.
Ettinger, C. R. (2010). La transformación de la vivienda vernácula en Michoacán. Morelia, México: Cecilia Fernández Zayas.
Falagán, Montaner, & Muxi. (2011). La arquitectura de la ciudad global. Buenos Aires, Argentina: Nobuko.
Goeritz, M. (29 de julio de 2015). Manifiesto de la arquitectura emocional, 1953. Obtenido de eleco.unam.mx: https://eleco.unam.mx/manifiesto-de-la-arquitecturaemocional-1953/
García, Luis. 2015. Intención creativa del diseño, hacia una arquitectura emocional. En: Revista Legado de Arquitectura y Diseño, núm. 17, enero-junio, 2015, pp. 9-20 Universidad Autónoma del Estado de México Toluca, Estado de México, México. Año 10, No 17 | Enero - Junio 2015; pp: 9-20. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=477947305001
Holl, S. (2014). Entrelazamientos. Barcelona: Gustavo Gili.
Lira, C. P., & Levicoy, C. C. (2019). Vernácula Aysén. Coyhaique: Fichero Austral.
Lolich, l. (2015). Patagonia. “Nuevas perspectivas para la preservación de la arquitectura vernácula”. conicet, 489-496.
Martínez, J. (1993). Paisaje y arquitectura. Antiqvitas, 89-99.
Pallasmaa, J. (2014). Los ojos de la piel, la arquitectura de los sentidos. Gustavo Gili. Obtenido de ISBN: 978-84-252-2626-7
Períes, L. (2020). Estereotomía y topología. Córdoba: EDUCC.
Roth, L. M. (1993). Entender la arquitectura: Sus elementos, historia y significado. España: Gustavo Gili.
Rivera Herrera, Elizondo Solís, 2017. El espacio físico la mente: reflexión sobre la neuroarquitectura. En: Cuadernos de Arquitectura Año 07 N°07. Abril 2017. Pp. 41-47 Recuperado en: https://www.researchgate.net/publication/327620293_El_espacio_fisico_y_la_mente_Reflexion_sobre_la_Neuroarquitectura
“Sobrearquitectura. Reflexiones parciales y dispersas sobre arquitectura. (noviembre, 2015) Recuperado en: https://sobrearquitecturas.wordpress.com/2015/11/16/capilla-bruder-klaus-peter-zumthor/
Sáenz, L. (21 de septiembre de 2016). Plataforma arquitectura. Recuperado en: https://www.plataformaarquitectura.cl/cl/795435/problemas-en-utopia
Sandoval, F. J. (2011). “Arquitectura e identidad cultural en el contexto de la cooperación internacional en el continente africano”. Tabanque, revista pedagógica, 115-132.
Semper, G. (1851). Die vier elemente der baukunst. brunswick


