Academy and city

Editorial, specialized and academic, interdisciplinary and social communication project about the city and the territory in the Valparaíso region. COTA Magazine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22370/margenes.2023.16.24.3903

Keywords:

COTA Magazine, art and culture, Transdisciplinarity, community, V region Chile

Abstract

This manuscript seeks to show and reflect on the factors and actors that generate an absence or little relationship in the dialogue between the academy and the city, it is the main subject that this study tries to address, in addition to documenting the production of an editorial gesture of the magazine COTA, which tries to collaborate in the meeting between both instances to generate an intellectual, cultural and democratic growth of society in the city.

Cota Magazine has been understood since its inception as an academic and professional publication on the city, but dedicated to the general public, thus marking the difference with other publications in the same field, considering promoting the opening of knowledge about the current situation of our city and architecture. in an innovative and creative publication; establish itself as an instrument for the dissemination of works generated both in the academic field and in the professional development of each discipline; as well as to stimulate in the citizen the reading of the critical vision and the construction of a multidisciplinary look on the city; and finally strengthen the commitment of readers and citizens and improve coexistence with the inhabited space.

To date there are already seven editions published, with a print run of three thousand copies per number, thus arising the need to identify if the start-up of the Revista Cota project has managed to meet the editorial objectives for which it was established, created, recognizing in turn, what have been the elements valued by columnists, readers and
academic groups regarding the initiative, allowing with this information to strengthen the project and project itself in a concrete sense and in order with the expectations that arise from the study.

The foregoing is also considered as a way of moving from the monodisciplinary to the multi or trans-disciplinary, in a space that would allow others to obtain a more collaborative look between the specialties, always from the role of architecture as a discipline. mother who invites to develop themes that are her own but converge with others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo Patricio Iván Duarte M., Universidad de Valparaíso

Arquitecto. PUC-Santiago. Diseñador Gráfico, PUC-Valparaíso. Magíster en Arquitectura y Diseños. Mención Ciudad y Territorio. PUC-Valparaíso. Docente Escuela de Arquitectura, Universidad de Valparaíso

References

BAERISWYL. Sergio & RADA, Leonardo. 2002. Gestión, planificación y gobierno urbano. Documento de trabajo, tercer módulo magíster: La habitación. Sociología y antropología del habitar. Viña del Mar, EAD PUCV

BENÉVOLO, L. (1999). Historia de la arquitectura moderna. Barcelona: G. G.

CARRIÓN M. FERNANDO. 2014. ¿Cuál es el impacto de las revistas? En: Universidad y Sociedad: Foro Ecuador. Recuperado en: https://universidadsociedadec.wordpress.com/2014/04/27/cual-es-el-impacto-delas-revistas/R11

CARVAJAL ESCOBAR, YESID. 2010. “Interdisciplinariedad: desafío para la educación superior y la investigación” En: Revista Luna Azul ISSN 1909-2474. No. 31, julio diciembre 2010. En: http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n31/n31a11.pdf

CHUAQUI J. BENEDICTO 2002. “Acerca de la historia de las universidades”. En: Revista Chilena Pediatría 73 (6); 563-565. Disponible en: https ://www. scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062002000600001

DUARTE: PABLO. 2017. Academia y ciudad. Proyecto editorial, especializado y académico, interdisciplinario y de comunicación social acerca de la ciudad y el territorio en la región de Valparaíso. Revista COTA. Tesis para optar al grado de magíster en Arquitectura y Diseño. Mención ciudad y territorio. PUCV. Chile

GARCÍA VÁZQUEZ, CARLOS. 2016. Teorías e historia de la ciudad contemporánea. La disciplina de la ciudad. Gustavo Gili, 2016. En: http://www.arquilecturas.com/2016/07/la-disciplina-de-la-ciudad.html

HECHT, Romy. “La noción de proyecto de paisaje en las publicaciones periódicas” Santiago 1930 y 1960”. En: REVISTA 180: arquitectura, arte, diseño y urbanismo, Universidad Diego Portales. Vol. Nº 30 página 50. -59, 2012. Recuperada en: https://revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/89/87

MONTANER, J. M. (1999). Después del movimiento moderno: arquitectura de la segunda mitad del siglo XX. Barcelona: G.G.

SEPÚLVEDA CAMPOS, María José. 2015. Universidades. vinculación con su entorno social y su rol social: Opiniones de actores institucionales y estudiantes de universidades de Santiago de Chile. Tesis para optar al grado académico de magíster en Trabajo Social en la Universidad Academia de Humanismo Cristiano, Santiago 2015. Recuperado en: https://bibliotecadigital.academia.cl/xmlui/handle/123456789/3298

SANHUEZA V. PATRICIO “Rol de las universidades en su territorio”. Recuperado en: Columna publicada en El Mercurio de Valparaíso, domingo 11 de junio de 2018. En: Rol de las universidades en su territorio – Noticias de la Universidad de Playa Ancha (upla.cl)

VARGAS, JUAN ENRIQUE. 2018. Producción académica. En: La Tercera. 30 oct. 2018 Disponible en: https://www.latercera.com/opinion/noticia/producciónacadémica/381639/#

Published

2024-09-13

How to Cite

Duarte M., P. P. I. (2024). Academy and city: Editorial, specialized and academic, interdisciplinary and social communication project about the city and the territory in the Valparaíso region. COTA Magazine. Márgenes. Espacio Arte Y Sociedad, 16(25), 136–150. https://doi.org/10.22370/margenes.2023.16.24.3903