La relación cultural y patrimonio inmaterial latinoamericano-asiático. El origen ancestral del habitar y memoria mapuche

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22370/margenes.2023.16.24.3906

Keywords:

Patrimonio, Inmaterial, Cultural, Cosmovisión, Revitalización

Abstract

This research is part of my Title Project. In which from a Phenomenological-Aesthetic apprehension of aspects of the Mapuche Culture, a creative process is triggered, around an Architecture Project, within the framework of the Title Workshop.

Along with this, I collect background information on the historical events that occurred throughout the Latin American continent; How the first men came to settle from Asia, their Cultural evolution through time, the emergence of Civilizations and Empires and how they influenced each other, continuing to this day through myths and religion, as it can be seen reflected in the Mapuche Cosmovision.

This is why, based on questions about Ceremonial Layouts, I ask: What does the Circular mean as an object of study? Where I begin to consider things about Mapuche origins and daily life such as: Why is the Ruka circular? What does the Kultrún mean for the Mapuche?

These types of questions will reveal deep spiritual questioning, such as: Where does that Circular Pattern come from? Perhaps it is related to their Ceremonies, such as the Nguillatún and the We Tripantü. What are the Andean religious influences? This helps us understand how the Architectural Project can be structured and located, taking the Nguillatún as a reference.

It shows how bringing people closer to their Symbologies through Art such as painting and drawing, makes it possible to reach a Revitalization of the Indigenous Intangible Heritage.

From the perspective we have today about Heritage, it is essential to consider that this type of Ancestral Rites and Symbols give the Mapuche Culture the value that helps protect and preserve the natural and archaeological Heritage in which they inhabit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thalia Valdenegro Huircán, Universidad de Valparaíso

Arquitecto Archivo Patrimonio Myriam Waisberg. Facultad de Arquitectura. Universidad de Valparaíso

References

Alcamán, E. (2016). Las reclamaciones de los caciques sobre la expoliación criolla. En Memoriales Mapuche-Williches. Territorios Indígenas y Propiedad particular (1793-1936) (pág. 30). Osorno, Chile : Corporación Nacional de Desarrollo Indígena (CONADI).

Alfredo López Austin, L. L. (2014). El pasado Indígena. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Ballart, J. (1997). El Patrimonio histórico y arqueológico: Valor y Uso. Ariel.

Berduchewsky, B. (1972). En torno a los orígenes del hombre americano. Universitaria.

Calvin E., J. (2014). Simbología prehispánica del Choapa. Bodegón Cultural de Los Vilos.

Caniguan, N. (2012). Relatos de sacrificio en el Budi. Consejo Nacional de las Culturas y las Artes.

CEPAL. (Septiembre de 2015). Agenda 2030 en América Latina y el Caribe. Plataforma regional de conocimiento. Obtenido de Acerca de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible: https://agenda2030lac.org/es/acerca-dela-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible

Chihuailaf, E. (1999). Recado confidencial a los chilenos. Santiago de Chile: LOM.

Comite del 45o. Congreso Internacional de Americanistas. (1988). Arqueología de las Américas 45º Congreso nternacional de Americanistas. Fondo de promoción de la Cultura.

Jung, G. (1970). Arquetipos e inconsciente colectivo. Paidós.

Lajo, J. (2005). Qhapaq Ñan: La ruta inka de sabiduría . Lima, Perú: Amaro Runa Ediciones.

Lehmann, H. (1953). Las culturas precolombinas. Universitaria de Buenos Aires.

Manque, L. (2022). Mestizaje-Xafkvkawvn. En B. C. Peñeipil, Waimapu Wixal: El tejido poético del waimapu. Antología ciudadana de voces Mapuche (págs. 44-45). Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio.

Martínez, F. (2020). Crónicas del Valle de Putaendo. Grafía .

Moreno, H. N. (2013). Formación colonial del Estado y desposesión en Ngulumapu. En Ta iñ Fijke xipa Rakizuameluwün. Historia, colonialismo y resistencia desde el país Mapuche (pág. 132). Ediciones Comunidad de Historia Mapuche.

Rivera, S. (2010). CH´IXINAKAX UTXIWA: Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Tinta Limón.

Riviére, J. (1973). El arte oriental. Salvat.

Silva, O. (1985). Civilizaciones prehispánicas de América. Universitaria de Chile.

Soublette, G. (26 de Octubre de 2015). Entrevista a Gastón Soublette-Parte III: La Cultura Mapuche. (Youtube,

Recopilador) Chille. Obtenido de https://youtu.be/N27LAd906yM

UNESCO. (2021). Pueblos indígenas: Desarrollo sustentable y cambio ambiental. Obtenido de https://es.unesco.org/indigenous-peoples/sustainable-development

Valdenegro, T. (2021). Patrimonio y medioambiente. Nueva ColumnasMA . Chile.

Published

2024-09-13

How to Cite

Valdenegro Huircán, T. (2024). La relación cultural y patrimonio inmaterial latinoamericano-asiático. El origen ancestral del habitar y memoria mapuche. Márgenes. Espacio Arte Y Sociedad, 16(25), 103–122. https://doi.org/10.22370/margenes.2023.16.24.3906