Germanotropisms in the work of Marguerite Andersen

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22370/margenes.2024.17.27.3993

Keywords:

Canadian literature, Germany, self-fiction, novel, memory

Abstract

The aim will be to study part of the work of the French-language author Marguerite Andersen. More precisely, it is a matter of observing his vision of Germany in The paper man but also in In memory of a woman, Parallels, The Crus of the Esplanada, The bad mother through his personal trajectory of resident in Germany until 1945 then observer for the media. We will thus see to what extent he carries out his Geschichtsbewältigung, if his vision of Germany is archaic or updated throughout his work.

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Author Biography

Héloïse Elisabeth Marie-Vincent Ghislaine Ducatteau, Sciences Po campus de Nancy

s-a Héloïse Ducatteau es profesora de Lenguas y Civilizaciones Germánicas en Sciences Po Paris, campus de Nancy. Anteriormente fue profesora de alemán, francés e italiano en la Sorbona Nueva, la Universidad de Lille, la Universidad de Saboya Mont-Blanc, el Liceo Bossuet de Meaux, el Instituto Francés de Bonn y el Liceo Ernst-Kalkuhl de Bonn. Realiza investigaciones especiales sobre catálogos de exposiciones (Museo Skovgaard de Viborg, Museo Skagens, Galería de Arte de Hamburgo, Museo de Arte de Girona, Cau Ferrat de Sitges, Museo Intermunicipal de Kamnik, Galería Miha Maleš Kamnik, Asociación y Museo Local de Gorica Nova Gorica, Instituto Cultural de Slovenska Bistrica, Galería Pilon Ajdovščina, Galería Moderna y Galería Nacional de Eslovenia en Liubliana, Galería Municipal de Arte de Mykonos, Galería Nacional y Fundación Theocharakis en Atenas) para comprender la recepción contemporánea de las pintoras catalanas, danesas, eslovenas y griegas de la Belle Époque. Ha sido responsable de una exposición especial sobre el compositor Hector Berlioz en el servicio cultural del Ayuntamiento de Raincy en Île-de-France (gestión de colecciones, elaboración de presupuestos, negociación de préstamos de obras y manuscritos con el Museo Berlioz de La Côte Saint-André en Isère, al noroeste de Grenoble, planificación de manifestaciones artísticas en proyectos transversales, museografía, organización de catálogos de exposiciones).

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Published

2025-06-03

How to Cite

Ducatteau, H. E. M.-V. G. (2025). Germanotropisms in the work of Marguerite Andersen. Márgenes. Espacio Arte Y Sociedad, 17(27), 84–92. https://doi.org/10.22370/margenes.2024.17.27.3993