The Black Virgin and feminine sacredness: Appreciations from alchemy and contemporary art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22370/margenes.2024.17.27.4617

Keywords:

Alchemy, Hermeticism, Art, Black Virgin, Sacredness, femininity

Abstract

From a contemporary artistic perspective, this article seeks to take a step further in the study of the carvings of medieval origin classified as black virgins, whose validity is evident in light of the cultural interest that the phenomenon still arouses today in environments that transcend classical Christian devotion. Without losing the link with the tradition of the Gospel, certain currents of alchemical hermeticism found a natural link with artistic practice at the end of the 19th century and during the avant-garde of the 20th century. The case of the Parisian painter Louis Cattiaux is particularly interesting and represents an important exponent who has updated the approach to the mystery of the black virgin, which acquires new and profound dimensions for the contemporary gaze.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Rodríguez Ariza, Instituto Superior de Ciencias Religiosas de Barcelona

Doctor en Historia del arte por la Universidad Autónoma de Barcelona. FILIACIÓN INSTITUCIONAL: Instituto Superior de Ciencias Religiosas de Barcelona. Imparte clases en el Diploma de Mitología y Simbología.

References

Ansembourg, E. (ed.) y Lohest Hooghvorst (trad.). 2008. Diálogos entre Louis Cattiaux y Emmanuel d’Hooghvorst (1949 – 1953), La Puerta. Testimonios de la alquimia. Ed. Tarragona, España.

Arola, Raimon, Alquimia y religión. Los símbolos herméticos del siglo XVII, Madrid, 2008.

Arola, Raimon, El símbolo renovado. A propósito de la obra de Louis Cattiaux, Barcelona, 2013.

Bonardel, François. 2012. Esoterismo alquímico y hermenéutica de la cultura. Paidós, Barcelona.

Burckhardt, Titus. 1976. Alquimia, Barcelona. Editorial Plaza & Janes

Cattiaux, Louis, 1998. Física y metafísica de la pintura. Louis

Cattiaux. Escritos completos, I, Tarragona,España

Cattiaux, Louis, 1999. Florilegio epistolar: reflejos de una búsqueda alquímica. Arola Editors S.L. España

Faivre, Antoine, Needleman, Jacob (coords.), 1992. Espiritualidad de los movimientos esotéricos modernos. Paidós, Barcelona.

d’Hooghvorst, Emmanuel; Lucía D. (selec.) y Mateu, J. (trad.) Arola, R. (intro.), 1999. El juego del Tarot. Cartomancia y profecía. Ed. Tarragona, España.

Eliade, Mircea, 2001. Mefistófeles y el andrógino. Paidós, Barcelona. España

Fulcanelli, El misterio de las catedrales, Madrid, Ediciones Año Cero.

Guénon, René, 1948. Louis Cattiaux. Le Message Retrouvé, Études Traditionnelles, núm. 270

Hani, Jean, 1997. La virgen negra y el misterio de María, Palma de Mallorca

Hani, Jean, 1995. La vierge noire et le mystère marial. Ed. Guy Trédaniel. París.

Huynen, Jacques, 1972L Enigme des vierges noires, París.

Lefebvre, Marie Durand, 1938. Étude sur l’origine des vierges noires, París.

Pérez Pariente, Joaquín, 2018. ¿Qué es la alquimia? Aspectos históricos y operativos, relaciones ocultas. Símbolos, alquimia y esoterismo en el arte. Barcelona, San Solei Editores.

Priesner, Claus y Figala, Karin (eds.) Alquimia: Enciclopedia de una ciencia hermética, Barcelona, 2001.

Saillens, Emile, Nos vierges noires: leurs orígenes, París, 1945.

Villarroel, Francisco, 2010. Hildegard von Bingen y la Alquimia: hacia una lectura simbólica de Scivias. Recuperado en: https://bit.ly/2K5OvnE

von Binger, Hildegard (Cirlot, Victoria, ed.). 2009. Vida y

Published

2025-06-03

How to Cite

Rodríguez Ariza, J. (2025). The Black Virgin and feminine sacredness: Appreciations from alchemy and contemporary art. Márgenes. Espacio Arte Y Sociedad, 17(27), 111–121. https://doi.org/10.22370/margenes.2024.17.27.4617