PERCEPTION OF FEMALE ACADEMICS ON MEN'S INVOLVEMENT IN CHILD-REARING DURING THE PANDEMIC

Authors

  • Claudia Alejandra Cornejo Aravena Universidad de chile https://orcid.org/0000-0002-0452-9011
  • Catalina Aliste-Garate Universidad de Chile
  • Silvana Arcos-Olivos Universidad de Chile
  • Francisco Bustamante-Tóncio Universidad de Chile

DOI:

https://doi.org/10.22370/revmat.1.2025.4633

Keywords:

Women, Work, Telework, Childcare, Gender roles

Abstract

The present study explores academics' perceptions of men's participation in raising children during the pandemic.

Working women face discrimination at work, lack of recognition of rights, limited autonomy in raising their children, and double working hours between work and home, in contrast to men. Although there are national and international efforts for equality, gaps persist that limit their autonomy and access to better working conditions and opportunities.

Qualitative study was developed using a phenomenological, exploratory approach. Data was collected through semi-structured interviews with eight academics, and the information was analyzed through narrative content analysis.

Although the participants acknowledge having grown up in a traditional family model, many of them have implicitly reproduced this dynamic in their own homes. The pandemic made it possible to make the differences in care roles more clearly visible, showing that the main responsibility continues to fall on women.

In conclusion, growing up in nuclear families reinforces learned gender roles. During the pandemic, many women took on more tasks, increasing their stress and evidencing inequalities, since parenthood continues to be seen as support.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Alejandra Cornejo Aravena, Universidad de chile

Matrona, Magister en afectividad y Sexualidad. Profesora Asistente del Departamento de Promoción de la Salud de la Mujer y el Recién Nacido, Facultad de Medicina, Universidad de Chile.

Catalina Aliste-Garate, Universidad de Chile

Matrona, Licenciada en Obstetricia y Puericultura, Universidad de Chile.

Silvana Arcos-Olivos, Universidad de Chile

Matrona, Licenciada en Obstetricia y Puericultura, Universidad de Chile.

Francisco Bustamante-Tóncio, Universidad de Chile

Psicólogo, Magíster en Psicología Clínica, Profesor Asistente del Departamento de Promoción de la Salud de la Mujer y el Recién Nacido, Facultad de Medicina, Universidad de Chile.

References

Aguiar, S. F. B. D., Oliveira, F. B. D., Hryniewicz, L. G. C., & Sant'Anna, A. D. S. (2023). Teletrabajo y mujeres: percepciones del equilibrio entre la vida profesional y familiar. Cadernos EBAPE. BR, 20, 836-850. https://doi.org/10.1590/1679-395120210244

Almeida, M., Shrestha, A. D., Stojanac, D., & Miller, L. J. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on women’s mental health. Archives of women's mental health, 23, 741-748. https://doi.org/10.1007/s00737-020-01092-2

Batthyány, Karina, Katzkowicz, Sharon, & Scavino-Solari, Sol. (2022). Género y teletrabajo: El caso de las trabajadoras del programa Uruguay Crece Contigo. Psicoperspectivas, 21(3), 92-104. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol21-issue3-fulltext-2600

Caamaño Rojo, Eduardo. (2010). Mujer y trabajo: origen y ocaso del modelo del padre proveedor y la madre cuidadora. Revista de derecho (Valparaíso), (34), 179-209. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-68512010000100005

CEPAL, N. (2021). La autonomía económica de las mujeres en la recuperación sostenible y con igualdad. CEPAL.

Aldana, R. K. A. (2019). Convenio sobre la protección de la maternidad, 1919 (núm. 3). Relaciones Laborales y Derecho del Empleo. https://ejcls.adapt.it/index.php/rlde_adapt/article/view/736

Mestre, J. M. R. (2019). Convenio sobre igualdad de remuneración, 1951 (núm. 100). Relaciones Laborales y Derecho del Empleo. https://ejcls.adapt.it/index.php/rlde_adapt/article/view/725

Diaz, J., 2020. X - Aplicación de las normas internacionales del trabajo, 2020 - Informe de la Comisión de Expertos, International Labour Organisation. Switzerland. https://coilink.org/20.500.12592/z612jmk COI: 20.500.12592/z612jmk.

DCOMM. (2009). Mujeres en el trabajo, pasado y presente: como la noche y el día. Recuperado de https://www.ilo.org/global/publications/world-of-work-magazine/articles/ilo-in-history/WCMS_110118/lang--es/index.htm

Da Silva, M. R. F. (2006). Introducción a las técnicas cualitativas de investigación aplicadas en salud: cursos GRAAL 5 (Vol. 168). Univ. Autònoma de Barcelona.

Ferreyra Beltrán, M. C. (2021). Desigualdades y brechas de género en tiempos de pandemia. Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, UNAM.

INE. (marzo de 2021). Género y empleo: impacto de la crisis económica por COVID-19, boletín informativo. Recuperado de https://www.ine.gob.cl/docs/default-source/genero/documentos-de-an%C3%A1lisis/documentos/g%C3%A9nero-y-empleo-impacto-de-la-crisis-econ%C3%B3mica-por-covid19.pdf

Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The Journal of Pediatrics, 221, 264-266. DOI: 10.1016/j.jpeds.2020.03.013

Llanes Díaz, Nathaly, & Pacheco Gómez Muñoz, Edith. (2021). Maternidad y trabajo no remunerado en el contexto del Covid-19. Revista mexicana de sociología, 83(spe), 61-92. Epub 18 de junio de 2021. https://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2021.0.60069

Manzini, Jorge Luis. (2000). DECLARACIÓN DE HELSINKI: PRINCIPIOS ÉTICOS PARA LA INVESTIGACIÓN MÉDICA SOBRE SUJETOS HUMANOS. Acta bioethica, 6(2), 321-334. https://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2000000200010

MINEDUC (2023, junio 15). Resultados del Simce 2022. https://www.mineduc.cl/resultados-del-simce-2022/

Ministerio de la mujer y la equidad de género. (2020). Corresponsabilidad en los hogares. https://minmujeryeg.gob.cl/wp-content/uploads/2020/11/GUIA-CORRESPONSABILIDAD.pdf

Ponce, T., Bellei, C., & Vielma, C. (2020). Experiencias educativas en casa de niñas y niños durante la pandemia COVID-19. https://www.ciperchile.cl/wp-content/uploads/CIAE-EXP-EDU-final.pdf

Sandua, D. (2023). Los albores del feminismo. En Amazon Digital Services LLC – Kdp (Ed.), La evolución del feminismo y la lucha por la igualdad de género (pp.21-38). Independently Published.

Smaldone, M. (2017). La dicotomía público/privado, las mujeres y el trabajo doméstico" invisible". In XI Seminário Internacional Fazendo Gênero y XIII Women’s Worlds Congress (Florianópolis, Brasil, 30 de julio al 4 de agosto de 2017). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/111625

Liliana, H. (2017). Comunicación, infancia y adolescencia: Guía para periodistas. https://repositorio.dpe.gob.ec/handle/39000/2740

Valdés, X. (2009). El lugar que habita el padre en Chile contemporáneo. Estudio de las representaciones sobre la paternidad en distintos grupos sociales. Polis. Revista Latinoamericana, (23). http://journals.openedition.org/polis/1859

Vargas, C., Lutz, M., Papuzinski, C., & Arancibia, M. (2020). Género, mujeres e investigación científica. Medwave, 20(02). http://doi.org/10.5867/medwave.2020.02.7857

Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395(10228), 945-947. DOI: 10.1016/S0140-6736(20)30547-X

Published

2025-09-04

How to Cite

1.
Cornejo Aravena CA, Aliste-Garate C, Arcos-Olivos S, Bustamante-Tóncio F. PERCEPTION OF FEMALE ACADEMICS ON MEN’S INVOLVEMENT IN CHILD-REARING DURING THE PANDEMIC. Mat.Actual [Internet]. 2025 Sep. 4 [cited 2025 Sep. 6];(1). Available from: https://revistas.uv.cl/index.php/matroneria/article/view/4633