Aesthetic and Political Discourse in the Critique of Hispano-American Modernism
DOI:
https://doi.org/10.22370/rhv2017iss10pp61-82Keywords:
Modernism, Hispano-American, Critique, Aesthetics, PoliticsAbstract
This paper analyzes some of the trends in one sector of the extensive corpus of critique of Hispano-American Modernism. It highlights their potential to articulate the aesthetic and political dimensions of the phenomenon. It outlines the interweaving of the relationship between diverse critical traditions from the most elementary level of contrast to the most complex level of complementarity. This display allows for establishing the relevance of an analysis that swivels between the text and its locus of enunciation, enabling a conversation between the fields of literary critique and cultural studies.
References
Aguilar, Gonzalo (2010). “David Viñas, la crítica literaria y el cierre del pasado histórico”, en Prismas, N° 14.
Arellano, Jorge Eduardo (1993). Azul…de Rubén Darío. Nuevas perspectivas. Washington D. C.: Organización de los Estados Americanos.
Barbará de Bittar, E. (1970). “Introducción I”, en Zuleta, Emilia (dir.), Bibliografía anotada del modernismo. Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo.
Blanco Fombona, Rufino (1929). El modernismo y los poetas modernistas. Madrid: Mundo Latino.
Callinescu, Matei (1991). Cinco caras de la modernidad. Madrid: Tecnos.
Castro Gómez, Santiago (1996). Crítica de la razón latinoamericana. Barcelona: Puvill.
Castro Gómez, Santiago (1997). “Los vecindarios de la ciudad letrada. Variaciones filosóficas sobre un tema de Ángel Rama”, en Moraña, Mabel (ed.), Ángel Rama y los estudios latinoamericanos. Pisttsburgh: Universidad de Pittsburg.
Davison, Ned (1971). El concepto de modernismo en la crítica hispánica. Buenos Aires: Nova.
Díaz Plaja, Guillermo (1951). Modernismo frente a Noventa y ocho. Madrid: Espasa-Calpe.
Ferreres, Rafael (1964). Los límites del modernismo y del 98. Madrid: Taurus.
Franco, Jean (1971). La cultura moderna en América Latina. México: Joaquín Mortiz.
Gálvez, Manuel (1961). Amigos y maestros de mi juventud (Recuerdos de la vida literaria). Buenos Aires: Hachette.
Gomes, Miguel (2002). Estética del modernismo hispanoamericano. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Gullón, Ricardo (1963). Direcciones del modernismo. Madrid: Gredos.
Gutiérrez Girardot, Rafael (1983). Modernismo. Barcelona: Montesinos.
Gutiérrez Girardot, Rafael (1987). “La literatura hispanoamericana de fin de siglo”. En: Iñigo Madrigal, Luis, Historia de la literatura hispanoamericana, Tomo II, Madrid: Cátedra.
Henríquez Ureña, Max (1962). Breve historia del modernismo. México: Fondo de Cultura Económica.
Henríquez Ureña, Pedro (1980). Obras completas. Tomo X. Santo Domingo: Universidad Nacional Pedro Henríquez Ureña.
Jiménez; Juan Ramón (1962). El modernismo, notas de un curso. Madrid: Aguilar.
Jitrik, Noé. (1978) Las contradicciones del modernismo. México: El Colegio de México.
Jitrik, Noé. (1987) “El sistema modernista (o rubendariano)”. En: Schulman, Iván (ed.), Nuevos asedios al modernismo. Madrid: Taurus.
Kant, Emmanuel (1992). Crítica de la facultad de juzgar. Caracas: Monte Ávila.
Kirpatrick, Gwen (2005). Disonancias del modernismo. Buenos Aires: Libros del Rojas.
Lee, Sohyun (2004). “El modernismo hispanoamericano: una nueva civilización para una nueva raza”. En: Divergencias. Revista de Estudios Lingüísticos y literarios, Volumen 2, N° 2.
Litvak, Lily (1986). El modernismo. Madrid: Taurus.
Machado, Manuel (1913). La guerra literaria (1898-1914). Madrid: Imprenta Hispano-Alemana.
Maíz, Claudio (2007). “El modernismo hispanoamericano. Expresiones diversas de un rechazo. En: Cuadernos de Cátedra Miguel de Unamuno, 44.
Mapes, Erwin K. (1925). L’influence française dans l’œuvre de Rubén Darío. París: Librarie Anciene Honore Champion.
Marinello, Juan (1958). José Martí, escritor americano: Martí y el modernismo. México: Grijalbo.
Marinello, Juan (1959). Sobre el modernismo: polémica y definición. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Monguió, Luis (1974). “Sobre la caracterización del modernismo”. En: Castillo, Homero, Estudios críticos sobre el modernismo. Madrid: Gredos.
Montaldo, Graciela (1994). La sensibilidad amenazada. Fin de siglo y modernismo. Rosario: Beatriz Viterbo.
Pérez, Alberto Julian (1995). Modernismo, vanguardia, postmodernidad. Ensayos de literatura hispanoamericana. Buenos Aires: Corregidor.
Onís, Federico de (1974). “Sobre el concepto de modernismo”. En: Castillo, Homero, Estudios críticos sobre el modernismo. Madrid: Gredos.
Osorio, Nelson (2000). Las letras hispanoamericanas de fines del siglo XIX. Murcia: Universidad de Santiago de Chile – Universidad de Alicante.
Rama, Ángel (1983). Literatura y clase social. México: Folios.
Rama, Ángel (1985a). La ciudad letrada. New Hampshire: Ediciones del Norte.
Rama, Ángel (1985b). Rubén Darío y el modernismo. Caracas: Alfadil.
Rama, Ángel (1985c). Las máscaras democráticas del modernismo. Montevideo: Fundación Ángel Rama.
Rama, Ángel (1995a). “La democratización enmascaradora del tiempo modernista”. En: Rama, Ángel, La crítica de la cultura en América Latina. Caracas: Biblioteca Ayacucho, selección y prólogos de Saul Sosnowski y Tomás Eloy Martínez.
Rama, Ángel (1995b). “La modernización literaria latinoamericana (1870-1910)”. En: Rama, Ángel, La crítica de la cultura en América Latina, Caracas: Biblioteca Ayacucho, selección y prólogos de Saul Sosnowski y Tomás Eloy Martínez.
Ramos, Julio (1989). Desencuentros de la modernidad en América Latina. Literatura y política en el siglo XIX. México: Fondo de Cultura Económica.
Real de Azúa, Carlos (1986). “Modernismo e ideologías”. En: Punto de Vista, Año X, N° 28.
Rodó, José Enrique (1956). Obras completas. Buenos Aires: Antonio Zamora.
Salinas, Pedro (1949). “El problema del modernismo en España, o un conflicto entre dos espíritus”. En: Salinas, Pedro, Literatura española. Siglo XX. Mexico: Robredo.
Schulman, Iván (1969). Martí, Darío y el modernismo, Madrid: Gredos.
Schulman, Iván (comp.) (1987). Nuevos asedios al modernismo. Madrid: Taurus.
Ugarte, Manuel (1908). Las nuevas tendencias literarias. Valencia: Sempere.
Valera, Juan (1915). Obras completas. T. XLI. Madrid: Imprenta Librería Alemana.
Viñas, David (1996). Literatura argentina y realidad política. De Lugones a Walsh. Buenos Aires: Sudamericana.
Yurkievich, Saúl (1976). Celebración del modernismo. Barcelona: Tusquets.
Yurkievich, Saúl (1987). “El sujeto transversal o la subjetividad caleidoscópica”. En: Schulman, Iván (ed.), Nuevos Asedios al modernismo. Madrid: Taurus.
Yurrkievich, Saúl (1996). La movediza modernidad. Madrid: Taurus.
Zabala, Iris M. (1992). Colonialism and Culture. Hispanic Modernisms and the Social Imaginary. Indianapolis: Indiana University Press.
Zum Felde, Alberto (1921). Crítica de la literatura uruguaya. Montevideo: Maximino García.
Zum Felde, Alberto (1930). Proceso intelectual del Uruguay y crítica de su literatura. Montevideo: Imprenta Nacional Colorada.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0 International) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).