From the threshold

Reflexiones en torno a la enseñanza de la arquitectura de primer año ante la pandemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22370/margenes.2023.16.24.3221

Keywords:

architectural threshold, first year architecture, living in a pandemic

Abstract

The irruption of the distance learning modality as a result of the pandemic invited us to redefine previous study topics specified for the first year, but more profoundly it stimulated us to question the very structure of the workshop, in its historical role as a place -face-toface-since where you learn and approach architecture in a practical way. As a strategy, faced with this scenario, we decided to situate ourselves conceptually and physically from the threshold, where the impossibility of leaving our homes invited us to unveil and look at the daily interior living space as a transcendental project opportunity, requiring greater precision, from for a contemplative, critical and reflective posture in the face of what is already known.

This idea of specifying from everyday life, as a state and permanent action, is undoubtedly one of the great changes and contributions brought about by virtuality, which involved an individual and collective effort to conceptualize, represent and materialize ideas with greater accuracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Antonio Sánchez Toro, Universidad de Valparaíso

Arquitecto, Licenciado en Arquitectura. Universidad de Valparaíso. Magíster (c) en Arquitectura del Paisaje Pontificia Universidad Católica de Chile

José Tapia Díaz, Universidad de Valparaíso

Arquitecto, Licenciado en Arquitectura. Universidad de Valparaíso

References

Campo Baeza, A. (1992).- Architecturea sine luce nulla Architectura est. Lichtfest. Licht und Architektur. Ingolstadt

De Molina, S. [COACTFE Arquitectos Tenerife]. (14 de octubre de 2020). Charla la casa Amemazada [Archivo de Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=G3tQ-3Nz0pM

Ghirri, L. (1990). Lecciones de fotografía, clase del 19.01.1990. [Umbral, 11 de enero 2013]. https://arquitecturaacontrapelo.es/2013/01/11/umbrales/

Kahn L. I. (1991). Writings, Lectures. I love beginnings. New York, Interviews. Rizzoli International Publications Inc.

Medina Salgado, C., & Espinosa Espíndola, M. T. (2022). La innovación en las organizaciones modernas. Revista Gestión Y Estrategia, (5), 54-63. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/1994N05/Medina (Original work published 1 de junio de 1994)

Mondragón García de las Bayonas, P., (2007). “A los estudiantes de arquitectura de la Universidad de Valparaíso”, 1981, Revista del Taller 9, Conmemoración 50 años, EAUV. https://es.slideshare.net/Farq_uv/edicion50aos

Norberg-Schultz, C. & Digerud, J.G. (1981) Louis Kahn. Idea and Image, Madrid, España: Xarait.

Palacio, B. (2019). El taller: la supervivencia del locus del aprendizaje de la arquitectura. Módulo Arquitectura cuc, 23(1), 121–130. Recuperado en: https://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.23.1.2019.06

Valdés, C. [Una Belleza Nueva]. (30 de octubre de 2008). Entrevista Cristián Warnken [Archivo de Video]. Recuperado en: Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=k4YWUYRJh_M

Schielke, T. (2018). La importancia de la luz en las vibrantes obras de Luis Barragán. https://www.archdaily.cl/cl/898316/la-importancia-de-la-luz-en-las-vibrantesobras-de-luis-barragan.

Sánchez, José & Tapia, José. Presentación Seminario de Microponencias de Innovaciones docentes en arquitectura surgidas en pandemia. Escuela de Arquitectura de la Universidad de Santiago, Santiago de Chile, 5 Abril 2022. [Archivo de Video] Recuperado en: https://www.youtube.com/watch?v=LxrDUsaaqMc

Zumthor, P., & Madrigal, P. (2006). Atmósferas: Entornos arquitectónicos. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Zumthor, P. (2009). Pensar la arquitectura. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Perec, G. (2008). Lo Infraordinario. España: editorial Impedimenta.

Published

2024-01-04

How to Cite

Sánchez Toro, J. A., & Tapia Díaz, J. . (2024). From the threshold: Reflexiones en torno a la enseñanza de la arquitectura de primer año ante la pandemia. Márgenes. Espacio Arte Y Sociedad, 16(24), 99–107. https://doi.org/10.22370/margenes.2023.16.24.3221

Most read articles by the same author(s)