The art of synchronizing music composed for audiovisual media
Bases for a methodology of musical composition for soundtrack
DOI:
https://doi.org/10.22370/margenes.2022.15.23.3603Keywords:
Minor mode, pure wind mode, nostalgia, cinema, melodyAbstract
This article attempts to identify within the melodies of two film fragments (The dark side of the
heart and Cinema Paradiso) the feeling of nostalgia from the study of the active and passive degrees
of the wind mode and the minor mode, identifying the degrees 5 and 6 as the characteristic
notes, which generate the feeling of nostalgia. For this purpose, both melodies are transcribed
and compared to establish the relationship image feeling melody. In the theoretical framework,
the bases of what was the production of music for cinema in the 20th century are laid out. Then
allusion is made to the seven modes of the Middle Ages and their final crystallization after the
Renaissance. The melodies already mentioned are analyzed in the light of the images of a fragment
of the film.
Downloads
References
Aizpún Vílchez, Iosune, 2018. La teoría de la obra de arte total como categoría formal en el primer Romanticismo alemán DOI: http://dx.doi.org/10.15517/h.v8i1.31464 En: Revista de la Escuela de Estudios Generales, Universidad de Costa Rica. Año 2018, Volumen 8, número 1; pp. 1-27. Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/article/view/31464
Falla Ramírez, A. 2010. La película El lado oscuro del corazón: elementos de la modernidad artística y poética.
Fischer-Dieskau, Dietrich, 1982. WAGNER Y NIETZSCHE El mistagogo y su apóstata. Ed. Contrapunto Altalena
Inaraja, I. S., 2017. La expresión del sentimiento de nostalgia en la música que Nino Rota compuso para el cine de Federico Fellini (Doctoral dissertation, Universidad CEU San Pablo).
Jung, Carl Gustav. 2004. ARQUETIPO E INCONSCIENTE COLECTIVO. EDITORIAL ED. PAIDOS
Magee, B., 2013. Aspectos sobre Wagner. Barcelona: Acantilado.
Molina, Juan José. 2021. El leit motivs musical y la dramaturgia cinematográfica: funcionalidad de los temas de John Williams en la película “El imperio contraataca” desde el punto de vista de la articulación con la imagen. Tesis para optar a doctor en Ciencias de la información, Universidad Complutense. España.
Persichetti, Vicente. 1989. Ed. Real Música
Purcell, F- González J Pablo (2014). Amenizar, sincronizar, significar: Música y cine silente en Chile,1910-1930 en: Muse, Volumen 35, n1;pp 88-114 DOI: 10.1353/lat.2014.0006 disponible en : https://repositorio.uc.cl/xmlui/bitstream/handle/11534/13314/Enliven,%20synchronize,%20signify%20Music%20and%20silent%20cinema%20in%20Chile,%201910-1930.pdf
Radigales, Jaume, 2008. La música en el cine. Editorial UOC
Radigales, Jaume.2008. La música en el cine. Editorial UOC
Sharp, Daryl, 1996. Lrxicon Junguiano. Ed. Cuatro Vientos
Vieira Posada, G. J. 2012. Cine y poesía en El lado oscuro del corazón, de Eliseo Subiela.
Wagner, Richard, 2011. El anillo del Nibelungo - La Valquiria: Cabalgata / Sigfrido: Murmullos del Bosque del Acto III. En: https://www.youtube.com/watch?v=ZFKwLhNs1L8


