PERCEPTION OF PRESCHOOL EDUCATORS REGARDING THE EDUCATIONAL PROCESS OF IMMIGRANT CHILDREN (TALCA - CHILE)
DOI:
https://doi.org/10.22370/ieya.2022.8.2.2851Keywords:
education and culture, educators, migration, ChileAbstract
The objective is to learn about the perception of kindergarten educators regarding the educational process received by children of immigrant parents attending public educational establishments. A questionnaire was applied, adapted from the Valero survey (2002) the new version of the questionnaire consisted of 17 items organized in four factors. The study was quantitative, descriptive and sectional. For the analysis, univariate descriptive statistical techniques were used for each item of the questionnaire, grouped by factor. The results show an increase in the number of children of migrants enrolled in kindergartens. Similarly, the highest concentration of immigrant children is at the nursery level. Finally, in the opinion of the educators, the vast majority of children have no difficulty in accepting the school’s rules of coexistence.
Downloads
References
Armas, R., Cabieses, B., Wolff, M., Norero, C., Rodríguez, J., & Reyes, H. (2018). Salud y proceso migratorio actual en Chile. Anales del Instituto de Chile Vol. xxxvii, 131-163.
Benanieves, M. A., & Galaz, K. (2013). Realidad de niños y niñas inmigrantes en Chile y la integración en la educación. Santiago, Chile: Universidad Academia de Humanismo Cristiano. Recuperado el 24 de Septiembre de 2018, de http://bibliotecadigital.academia.cl/bitstream/handle/123456789/1882/ttraso385.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bustos, R., & Gairin, J. (2017). Adaptación académica de estudiates migrantes en contexto de frontera. Calidad de Educación(46), 195. Recuperado el 26 de Noviembre de 2018, de https://scielo.conicyt.cl/pdf/caledu/n46/0718-4565-caledu-46-00193.pdf
Cerón, L., Pérez, M., & Poblete, R. (2017). Percepciones Docentes en torno a la Presencia de Niños y Niñas Migrantes en Escuelas de Santiago: Retos y Desafíos para la Inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 233-246.
Cerrutti, M., & Binstock, G. (2019). Migración, adolescencia y educación en Argentina: desentrañando las brechas de aprendizajes. Revista Latinoamericana de Población, 32-62.
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica. (2007). Marcos Normativos en Ética de la Investigación Científica con Seres Vivos. Santiago: Miguel Kottow.
Coronel, F. (2013). "Efectos de la migración en el proceso de aprendizaje-enseñanza y su tratamiento desde la escuela". Integra Educativa, 1-2.
Ferrer, R., Palacio, J., Hoyos, O., & Madariaga, C. (2014). Proceso de aculturación y adaptación del inmigrante: características individuales y redes sociales. Redalyc, 561-562.
Garcia, J., Vergara, C., & Zurita, E. (2017). El fenomeno de la inmigracion y su efecto en el sistema educacional municipal de la comuna de curico: un analisis a la metodologia intercultural dentro del aula. . Curico: Universidad Autonoma de Chile.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta Edición ed.). México: McGraw-Hill.
Instituto Nacional de Estadisticas. (2017). Resultados CENSO 2017. Recuperado el 20 de Agosto de 2018, de Resultados CENSO 2017: https://resultados.censo2017.cl/
International Organization for Migration. (18 de Septimbre de 2019). World Migration report 2012. Obtenido de World Migration report 2012: http://publications.iom.int/bookstore/free/WMR2011_English.pdf
Jensen , M., & Valdebenito, X. (Marzo de 2010). De incluciones y exclusiones: una perspectiva de la inmigracion desde la Asociatividad en Chile. Miradas en Movimiento, 3, 26 -27. Recuperado el 26 de Noviembre de 2018, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3182911
Junta Nacional de Jardines Infantiles. (2008). Hacia la interculturalidad en los jardines infantiles. Santiago: Ministerio de educación. Obtenido de http://bibliorepo.umce.cl/libros_electronicos/parvularia/edpa_42.pdf
Maldonado, E. (2008). Hacia la interculturalidad en los jardines infantiles. En M. Emma, Hacia la interculturalidad en los jardines infantiles (pág. 7). Santiago de Chile: Rosario Ferrer.
Martínez , R., Tórrez, I., & Rodríguez, J. (2014). "Incidencia de la migración de los padres/madres en el aprendizaje de los niños y niñas del preescolar Panamá Soberana del municipio de Estelí, Departamento de Estelí en el Segundo Semestre del 2014”. Estelí, Nicaragua: Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua.
Ministerio de Desarrollo Social. (2016). Encuesta de Caracterizacion Socioeconómica Nacional "Inmigrantes: Principales Resultados". (G. d. Chile, Ed.) Recuperado el 20 de Agosto de 2018, de http://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/casen-multidimensional/casen/docs/CASEN_2015_INMIGRANTES_21122016_EXTENDIDA_publicada.pdf
Ministerio de Educación. (19 de Julio de 2019). Política Nacional de estudiantes extranjeros 2018 - 2022. Santiago de Chile: Gobierno de Chile. Obtenido de https://migrantes.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/88/2018/06/POLITICA-NACIONAL-EE-Final-1-1.pdf
Ministrio de Salud Chile. (17 de Agosto de 2019). Política de salud de migrantes internacionales. Obtenido de ttp://www.crececontigo.gob.cl/wp-content/uploads/2018/01/2018-01-22-POLITICA-DE-SALUD-DE-MIGRANTES.pdf
Organización Internacional para las Migraciones. (2015). Informe sobre Migraciones en el Mundo. Geneva: OIM. Obtenido de http://publications.iom.int/system/files/wmr2015_sp.pdf
Poblete, R., & Galaz, C. (2017). Aperturas y cierres para la inclusión educativa de los niños/as migrantes en Chile. Estudios Pedagógicos, 43(3), 247- 250. Recuperado el 24 de Septiembre de 2018, de https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v43n3/art14.pdf
Subsecretaría de Educación Parvularia. (2018). Bases Curriculares de la Educación Parvularia. Santiago: Gobierno de Chile, Ministerio de Educación.
United Nations. World Migration Managing Migration. (17 de Septiembre de 2019). Challenges and Responses for People on the Move 2003. Obtenido de http://www.un.org
Universidad Autónoma de Chile. (2018). Resolución de rectoría N°070/2018. Crea el nuevo comité ético-científico de la universidad autónoma de chile y aprueba su reglamento. Talca: Universidad Autónoma de Chile.
Valero, J. (2002). Inmigración y escuela: La escolarización en España de los hijos de los inmigrantes africanos. Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Universidad de Valparaíso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los investigadores(as), académicos(as) y profesionales de la educación que envíen originales para su evaluación por IEYA deberán asegurarse que los artículos cumplen con las instrucciones a los autores(as).
La Revista IEYA y cada uno de sus artículos están licenciados por Creative Commons 3.0.
El proceso editorial completa no supone ningún costo económico para los autores(as).
La Revista IEYA proporcionará un DOI a cada artículo.
Por último mencionar que en pos de la transparencia del proceso de revisión doble ciego, cada autor(a) recibirá la evaluación realizada por los revisores externos, lógicamente sin conocer la persona(as) que han realizado dicha evaluación.