ONLINE EDUCATIONAL EXPERIENCES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION:

INNOVATION, INTERACTIONS, LEARNING, AND THE ROLE OF FAMILIES

Authors

  • María Patricia Astaburuaga Valenzuela Universidad Mayor

DOI:

https://doi.org/10.22370/ieya.2023.9.2.3174

Keywords:

online education, innovation, interactions, mediation of learning, virtual classroom for children

Abstract

This document aims to share the analysis regarding implementing a virtual preschool education program in the context of the SARS-Cov19 pandemic. This case study represents the situation preschool students experienced concerning their knowledge of the discipline, its projections, and its challenges. This study was born in pursuit of the creation and development of the online children’s pedagogical support center promoted by the Pedagogy in Early Childhood Education degree at a private university in Chile, which offers educational experiences to infants from 2 to 6 years old between 2020 and 2021. After the analysis of the documentary content that cements the theoretical framework and the study of the discourse of the experiences and focus groups, it was possible to identify two relevant aspects, some facilitators and others that hindered the generation of interactions and links, assessing the processes that the participants had to face. And the students are in an emerging digitization process. Therefore, we conclude that the process achieves the learning objectives of the preschool education curriculum by working collaboratively with families and strengthening digital transformation skills in preschool students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

al., M.-G. e. (2021). Educar en contingencia durante la covid-19 en México Un análisis desde las dimensiones pedagógica, tecnológica y socioemocional. D. R. © México Fundación SM, A.C.

Beas, J. (1994). ¿Qué es el Pensamiento de Buena Calidad? Estado de avance de la discusión. Revista Pensamiento Educativo,, 15, 20-21.

Educación 2020. (2020). Educar en tiempos de pandemia, Parte 1: Recomendaciones pedagógicas para la gestión curricular y la formación ciudadana.

Figueroa, I. (2016). Rol mediador de aprendizajes en Educación Parvularia: procesos de apropiación en el contexto de una propuesta formativa en experiencia de aprendizaje mediado. . Summa Psicológica UST, 13(1), 33-44. doi:10.18774/summa-vol13.num1-287

Fundación Pro-Futuro. (2019). Guía didáctica El Poder Transformador de la educación.

Hernández, R. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones . 5(1), 325 - 347. doi:http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Hoyuelos, A. y. (2015). Complejidad y relaciones en educación infantil. Octaedro.

Moraes, M. (2001). Educar y aprender en la biología del amor,. (ub/edu/sentirpensar, Ed.) 1.

Peralta, V. (2008). El derecho de los más pequeños a una pedagogía de las oportunidades en el siglo XXI. Revista Iberoamericana de Educación(47).

Peralta, V. (2019). (2019), Repensando el jardín maternal en tiempos de posmodernidad, . En V. e. Peralta, Ideas y reflexiones de grandes maestros (pág. 82). HomoSapiens.

Rappoport, S. e. (2020). Enseñar en tiempos de COVID-19, una guía teórico-práctica para docentes. Obtenido de http://www.unesco.org/open-access/terms-use-ccbysa-sp

Rappoport, S. e. (2020). Enseñar en tiempos de COVID-19, una guía teórico-práctica para docentes,. Obtenido de http://www.unesco.org/open-access/terms-use-ccbysa-sp

SAC. (2020). Sistema de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Parvularia. MINEDUC.

Santos Guerra, M. (2019). Evaluar es reflexionar con el corazón. En Ideas y reflexiones de grandes maestros. HomoSapiens.

Tébar, L. (2012). La mediación cognitiva y de conflictos en la educación infantil. Revista Perspectiva, 30, 43-60.

Tonucci, F. (28 de Julio de 2021). Reinvención de las escuelas postpandemia,. Obtenido de https://www.telam.com.ar/notas/202006/481446-psicopedagogo-italiano-francesco-tonucci-reinvencion-de-escuelas-pos-pandemia.html

Published

2024-04-16

How to Cite

Astaburuaga Valenzuela, M. P. (2024) “ONLINE EDUCATIONAL EXPERIENCES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION:: INNOVATION, INTERACTIONS, LEARNING, AND THE ROLE OF FAMILIES”, Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 9(2), pp. 1–14. doi: 10.22370/ieya.2023.9.2.3174.

Issue

Section

Research articles