THE EVENTS OF SUBORDINATION AND HUMILIATION EXPERIENCED BY RURAL TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.22370/ieya.2023.9.2.3246Keywords:
Subordination events, humiliation events, armed conflict, rural teachersAbstract
Objective: To understand in narrative plots of rural teachers the events of subordination and humiliation in two public education institutions, experienced in the exercise of their pedagogical practice. Method: It is a qualitative approach, with a narrative design and a narrative interview instrument was used with four teachers from each institution, inquiring about their trajectories as rural teachers, with emphasis on their experiences of the armed conflict and the peace processes. Results: They were grouped into two theoretical categories of a deductive nature: events of subordination experienced by rural teachers in the exercise of their profession and events of humiliation experienced in this same environment. In relation to the events of subordination, a selective category was structured, which in turn includes two axial categories, and in relation to the events of humiliation two selective categories were structured. Discussion y Conclusion: The rural teachers interviewed during the research refer to events linked to silence and silenced voices in the context of the armed conflict, as well as the control of bodies and territories by legal and illegal armed groups, state abandonment and oblivion, which, in the search for possibilities, lead to forms of resistance.
Downloads
References
Amador Báquiro , J. C., Barragán Giraldo , D. F., & Álvarez Vargas, C. (2021). Memorias del pasado reciente en la escuela: saberes prácticos de profesores y mediaciones multimodales. Praxis y saber , 1 - 19.
Araujo, K. (2016). El miedo a los subordinados. Revista de Historia y Geografía , 189 - 193.
Castro Ballén, J. J., & Carreño Cardozo, J. M. (2010). Poder control y Educación de los Cuerpos. Educación Física y Deportes, 291 - 296.
Castro Ballén, J. J., & Carreño Cardozo, J. M. (2010). Poder control y Educación de los Cuerpos. Educación Física y Deportes, 291 - 296.
Galeano Marín, M. E. (2018). Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada. Medellin: Universidad de Antióquia.
Barroso Tristán, J., & Torres Santomé, J. (2019). El mundo del capitalismo cognitivo depende de la instrumentalizacoión del sistema educativo. Entrevista con Jurjo Torres Santomé. Iberoamérica social, 27-43.
Bautista , M., & Gonzáles , G. (2019, Noviembre 07). Compartir. Palabra maestra. From Compartir. Palabra maestra: https://www.compartirpalabramaestra.org/actualidad/articulos-informativos/los-docentes-y-directivos-docentes-rurales-como-victimas-del-conflicto-armado
García Hernández, G. E., & Manzano Caudillo, J. (2010). Procedimientos metodológicos básicos y habilidades del investigador en el contexto de la. Iztapalapa, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 17-39.
Herrera, J. D., & Martínez Ruiz, Á. (2018). El sabewr Pedagógico como saber práctico. Pedagogía y Saberes, 9- 26.
Huerman , A. M., & Miles, M. (1993). Analyse des données qualitatives: recueil de novelles methodes. Revue Francaise de pédagogie, 132 - 134.
Martínez Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias. Ciencia y Saúde Coletiva, 1 - 10.
Méndez Vigo, J. (2008, Febrero 05). Kaosenlared.net. From Kaosenlared.net: https://web.archive.org/web/20111119183706/http://www.kaosenlared.net/noticia/apuntes-acerca-teoria-reconocimiento
Nates Cruz, B., Velásquez López, P. A., & García Alonso, M. (2015). La Territorialización de la Memoria en escenarios de Postconflicto. Caldas: Matiz Taller Editorial S.A.S.
Parra Sandoval, R. (1980). Estudios sociales sobre el maestro colombiano. Universidad pedagógica nacional, 1-19.
Rettberg Beil, B. (2012). Construcción de paz en colombia. Bogotá D.C.: Ediciones Uniandes.
Scott, J. (2000). Los Dominados y el Arte de la Resistencia. Discursos Ocultos. Mexico D.F.: Ediciones ERA.
Ucha, F. (2011, Octubre). Definición ABC. From Definición ABC: https://www.definicionabc.com/social/subordinacion.php
Useche Aldana , O. (2016). Miedo, seguridad y resistencia. Miedo como articulación política de negatividad. Polis. Revista Latinoamericana, 1 - 27
Velázquez López , P. A., & Tangarife Motato, L. A. (2019). Los maestros de escuelas rurales como agentes de postconflicto. Revista Latinoamericana de estudios educativos, 180-207.
Zamora, L. F., & Mendoza, A. (2018). . La formación de educadores para el trabajo rural: el reto planteado por la escuela rural multigrado en Colombia. Nodos y nudos, 74-87.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad de Valparaíso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los investigadores(as), académicos(as) y profesionales de la educación que envíen originales para su evaluación por IEYA deberán asegurarse que los artículos cumplen con las instrucciones a los autores(as).
La Revista IEYA y cada uno de sus artículos están licenciados por Creative Commons 3.0.
El proceso editorial completa no supone ningún costo económico para los autores(as).
La Revista IEYA proporcionará un DOI a cada artículo.
Por último mencionar que en pos de la transparencia del proceso de revisión doble ciego, cada autor(a) recibirá la evaluación realizada por los revisores externos, lógicamente sin conocer la persona(as) que han realizado dicha evaluación.