RAMÓN PREOCUPÓN:

A DIDACTIC PROPOSAL FOR THE TEACHING OF READING IN PRIMARY SCHOOL

Authors

  • Romina Oyarzún Universidad Andrés Bello
  • Pamela Iturbe
  • Gabriel Valdés-León Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

DOI:

https://doi.org/10.22370/ieya.2023.9.2.3249

Keywords:

Didactic proposal, reading, basic education, primary education

Abstract

This work accounts for the design of a didactic sequence that seeks to offer inputs to work on reading comprehension in primary school students through the guided reading of the story Ramón Preocupón, which will allow students to reinforce the content related to the letter " m”. To do this, the proposal is organized into four classes, which, structured in beginning, development and closing, promote instances of shared, individual reading, content review and metacognition. Likewise, this brief sequence culminates with the making of a weight-bearing doll by the students, since this activity integrates both the reading of the story and the development of content and, thanks to this, allows this experience to become an instance of learning. significant.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Browne, A. (2006). Ramón Preocupón. Fondo de Cultura Económica.

Díaz, C. y Price, M. F. (2012). How do children percei ve the process of writing in the initial stage?

Estudios pedagógicos (Valdivia), 38(1), 215-233. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000100013

Carriazo, Pérez, M. y Gaviria, K. (2020). Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(3), 87-95.

Cubillos, P. A. (2017). La importancia del libro álbum en la educación inicial. Infancias Imágenes, 16(1), 144-146.

Esteves, Z. I., Toala Santana, V. N., Poveda Gurumendi, E. E., & Quiñonez, M. (2018). La importancia de la educación motriz en el proceso de enseñanza de la lecto–escritura en niños y niñas del nivel preprimaria y de primero. INNOVA Research Journal, 3(7), 155–167. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n7.2018.896

Reyes, E. G., & Pérez, L. O. V. (2014). Habilidades lingüísticas orales y escritas para la lectura y escritura en niños preescolares. Avances en psicología latinoameri- cana, 32(1), 21-35.

Rosen, M. y Langley, J. (2010). Ronquidos. Carvajal Education

Villalón, M. (2014). Alfabetización inicial: claves de acceso a la lectura y escritura desde los primeros meses de vida. Ediciones UC.

Published

2024-04-16

How to Cite

Oyarzún, R., Iturbe, P. and Valdés-León, G. (2024) “RAMÓN PREOCUPÓN: : A DIDACTIC PROPOSAL FOR THE TEACHING OF READING IN PRIMARY SCHOOL”, Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 9(2), pp. 74–88. doi: 10.22370/ieya.2023.9.2.3249.

Issue

Section

Didactic experiences