RAMÓN PREOCUPÓN:
A DIDACTIC PROPOSAL FOR THE TEACHING OF READING IN PRIMARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.22370/ieya.2023.9.2.3249Keywords:
Didactic proposal, reading, basic education, primary educationAbstract
This work accounts for the design of a didactic sequence that seeks to offer inputs to work on reading comprehension in primary school students through the guided reading of the story Ramón Preocupón, which will allow students to reinforce the content related to the letter " m”. To do this, the proposal is organized into four classes, which, structured in beginning, development and closing, promote instances of shared, individual reading, content review and metacognition. Likewise, this brief sequence culminates with the making of a weight-bearing doll by the students, since this activity integrates both the reading of the story and the development of content and, thanks to this, allows this experience to become an instance of learning. significant.
Downloads
References
Browne, A. (2006). Ramón Preocupón. Fondo de Cultura Económica.
Díaz, C. y Price, M. F. (2012). How do children percei ve the process of writing in the initial stage?
Estudios pedagógicos (Valdivia), 38(1), 215-233. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000100013
Carriazo, Pérez, M. y Gaviria, K. (2020). Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(3), 87-95.
Cubillos, P. A. (2017). La importancia del libro álbum en la educación inicial. Infancias Imágenes, 16(1), 144-146.
Esteves, Z. I., Toala Santana, V. N., Poveda Gurumendi, E. E., & Quiñonez, M. (2018). La importancia de la educación motriz en el proceso de enseñanza de la lecto–escritura en niños y niñas del nivel preprimaria y de primero. INNOVA Research Journal, 3(7), 155–167. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n7.2018.896
Reyes, E. G., & Pérez, L. O. V. (2014). Habilidades lingüísticas orales y escritas para la lectura y escritura en niños preescolares. Avances en psicología latinoameri- cana, 32(1), 21-35.
Rosen, M. y Langley, J. (2010). Ronquidos. Carvajal Education
Villalón, M. (2014). Alfabetización inicial: claves de acceso a la lectura y escritura desde los primeros meses de vida. Ediciones UC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad de Valparaíso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los investigadores(as), académicos(as) y profesionales de la educación que envíen originales para su evaluación por IEYA deberán asegurarse que los artículos cumplen con las instrucciones a los autores(as).
La Revista IEYA y cada uno de sus artículos están licenciados por Creative Commons 3.0.
El proceso editorial completa no supone ningún costo económico para los autores(as).
La Revista IEYA proporcionará un DOI a cada artículo.
Por último mencionar que en pos de la transparencia del proceso de revisión doble ciego, cada autor(a) recibirá la evaluación realizada por los revisores externos, lógicamente sin conocer la persona(as) que han realizado dicha evaluación.