Haciendo La cimarra:

An educational and self-managed experience in pre-Revolt Valparaíso

Authors

  • Aleosha Eridani Universidad de Playa Ancha
  • Aníbal Carrasco Rodríguez Universidad de Concepción
  • Alejandra Bascuñán Harrison Colectivo Noctem Tribal
  • Nicole Canales Díaz Comité el Volante
  • Gustavo Cerda González Centro Comunitario ARCA
  • Daniel Contardo Valencia Universidad Católica de Valparaíso
  • Diego Gutiérrez Aguilera Universidad de Valparaíso

DOI:

https://doi.org/10.22370/ieya.2023.9.2.3440

Keywords:

cimarra, popular education, self-management, Chile

Abstract

In Chile, the milestones of the Mayo feminista de 2018 and the Revuelta de 2019 constituted two major social protest actions in our recent history. However, these two phenomena are the fruit of previous processes that harbor a plurality of actions such as the protests and social mobilizations for education initiated in 2001 and that saw their apogee in 2011. This paper is situated in that educational scenario prior to 2018, and systematizes the ideology and challenges of La Cimarra, a collective oriented to non-formal education, convergent with the critique that students made to the Chilean school system in those years. Aspects such as co-training, direct participation, ethics, affection and history, among others, were fundamental in the construction of this pedagogical proposal. This text is based on the voices of the people who belonged to this group and is offered as an exercise of memory of an experience that had valuable educational and political effects. We argue that La cimarra was a prefigurative experience, since it allowed us to previously imagine and give shape to the subsequent social and political experiences that occurred in Chile.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander-Egg, Ezequiel (2003). Repensando la investigación-acción-participativa. Buenos Aires: Lumen Humanitas.

Asociación de Academias de la Lengua Española (2010). Diccionario de americanismos.

Bardin, L. (1991). Análisis de contenido (Vol. 89). Ediciones Akal.

Bookchin, M. (1998). The Spanish anarchists: the heroic years, 1868-1936. New York, Hagerstown, San Francisco, London: Harper & Row, Publishers.

De La Fuente, G., & Mlynarz, D. (Eds.) (2020). El pueblo en movimiento: Del malestar al estallido. Santiago de Chile: Editorial Catalonia.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2011). The Sage handbook of qualitative research. Sage.

Fernández-Labbé, J. (2013). La Protesta Social en Chile (2006-2011). GIGAPP Estudios Working Papers, 2, 27, 1-26.

Figueroa, F. (2013). Llegamos para quedarnos: crónicas de la revuelta estudiantil. Santiago de Chile: Lom.

flores, valeria (2017). Tropismos de la disidencia. Santiago de Chile: Palinodia

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.

Giroux, H. (1986). Teoría y resistencia en educación. Una pedagogía para la oposición. Buenos Aires: Siglo XXI.

hooks, b. (2021). Enseñar a transgredir: La educación como práctica de la libertad. España: Capitán Swing Libros.

Hurtado, M. L. (2012). Los movimientos cimarrones en la costa del Pacífico: héroes para la memoria y la resistencia. “Al otro la’o de la raya”: Encuentro internacional de reflexión y participación, 47-53.

McLaren, P. (2012). La pedagogía crítica revolucionaria. El socialismo y los desafíos culturales. Buenos Aires: Herramienta. Colección Pensamiento Crítico.

Moreno, Alberto (2016). Caos y Educación: del insípido orden escolar al sabroso caos educativo. Santiago: Junta Nacional de Jardines Infantiles.

Ouviña, H. (2013). La política prefigurativa de los movimientos populares en América Latina. Hacia una nueva matriz de intelección para las ciencias sociales. Acta sociológica, 62, 77-104.

Vercauteren, D.; Müller, T. y Crabbé, O. (2010). Micropolítica de los grupos. Para una ecología de las prácticas colectivas. Madrid: Traficantes de sueños.

Spyer, T., & Alvarado, V. (2021). El Estallido Social en Chile: ¿rumbo a un Nuevo Constitucionalismo?. Revista Katálysis, 24, 43-52.

Zerán, F. (Ed.). (2018). Mayo feminista: La rebelión contra el patriarcado. Santiago de Chile: LOM ediciones.

Published

2024-04-16

How to Cite

Eridani, A. (2024) “Haciendo La cimarra: : An educational and self-managed experience in pre-Revolt Valparaíso”, Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 9(2), pp. 59–73. doi: 10.22370/ieya.2023.9.2.3440.

Issue

Section

Research articles