FAMILY HERITAGE IN OUR MUSEUM

EXTRACURRICULAR DIDACTIC PROPOSAL FOR STUDENTS OF THE FIRST CYCLE OF BASIC EDUCATION IN CHILE

Authors

  • Catalina Cuevas Figueroa Universidad Metropolitana de las Ciencias de la Educación
  • Lilian Celedina Peralta Toledo Universidad Metropolitana de las Ciencias de la Educación

DOI:

https://doi.org/10.22370/ieya.2024.10.1.3578

Keywords:

family heritage, first cycle, memory, identity, museum

Abstract

This didactic proposal is a work alternative to a theme that is invisible in the Chilean national curriculum, such as Heritage Education for students of the First Cycle of Basic Education in Chilean schools, with students from 7 to 12 years of age., to be developed extracurricularly. In this proposal, the school and the museum are combined not only as a learning space, but also as an attempt to expose part of the personal history of the participating children. This pedagogical proposal starts from bibliographical research on the concepts of Heritage Education, family heritage, identity, memory and museum, research from which the didactic proposal was built. The objective of this didactic proposal is to investigate, understand and value the family identity of the students, through research and exhibition of family heritage objects present in a self-managed museum. To refled and demonstrate the need to unit you personal history with your ancestors through knowledge. And at the sometime the promotion of existing interpersonal relationships in a school community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambiado, C., Canals, A. y Figueroa, M. (2015). Exploradores del Patrimonio: una experiencia de Educación Patrimonial en cuatro liceos de la Región Metropolitana. Consejo Nacional de la cultura y las Artes, Fondart Regional. Chile.

Arévalos, J. (2004). La tradición, el patrimonio y la identidad. Revista de estudios extremeños, 60(3), 925-956. https://cutt.ly/0B4jdDr

De los Reyes, J. (2009). Del patrimonio cultural al museo infantil. Tarbiya: Revista de investigación e innovación educativa, (40), 107- 124. https://cutt.ly/nB41ipu

Domínguez. C (2001). Una propuesta didáctica sobre el conocimiento del medio en formación inicial de maestros. En J. Estapa, C. Domínguez y J. Cuenca (Eds), Museos y patrimonio en la didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 13- 57). Universidad de Huelva Publicaciones. https://cutt.ly/XNudRvz

Fabres, A. (1993). Uso de fuentes documentales y visitas a museos aplicada a la enseñanza de la historia de Chile en 7° y 8° básico: resultados y comentarios (Tesis de Grado, Universidad Metropolitana Ciencias de la Educación).

Flores, M. (2006). La museología crítica y los estudios de público en los museos de arte contemporáneo: caso del museo de arte contemporáneo de Castilla y León, MUSAC. De arte: Revista del historia del arte, 5, 231-243. https://cutt.ly/qB4k6mb

Fontal, O. y Ibáñez, A. (2015). Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España. Educatio Siglo XXI, 33, 15–32. https://cutt.ly/WNbFcps

Garay, V. y Carrasco, F. (2012). El patrimonio familiar como recurso didáctico para el estudio de las Ciencias Sociales. REXE: Revista de estudios y experiencias en educación, 11(22), 180- 205. https://cutt.ly/BB413fO

González, M. y Pagès, J. (2014). Historia, memoria y enseñanza de la historia: conceptos, debates y perspectivas europeas y latinoamericanas. Revista Historia y memoria, 9, 275-311. https://cutt.ly/yB4voZj/

ICOM (2022, 24 de agosto). Definición de museo. ICOM Museum. [Consultado: 20 de noviembre 2022]. https://cutt.ly/uNuyZuw

Llull, J. (2005). Evolución del concepto y de la significación social del patrimonio cultural. Revista Arte, Individuo y Sociedad, 17, 177- 204. https://cutt.ly/2NuwEtU

Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio. (2021). Qué entendemos por patrimonio cultural. [Consultado: 5 de enero 2023] https://cutt.ly/cNvVBHb

Published

2024-06-25

How to Cite

Cuevas Figueroa, C. and Peralta Toledo, L. C. (2024) “FAMILY HERITAGE IN OUR MUSEUM: EXTRACURRICULAR DIDACTIC PROPOSAL FOR STUDENTS OF THE FIRST CYCLE OF BASIC EDUCATION IN CHILE”, Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 10(1), pp. 57–68. doi: 10.22370/ieya.2024.10.1.3578.

Issue

Section

Didactic experiences