EXPERIENCE OF FORMATIVE AND SHARED ASSESMENT IN THE AREA OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL TRANSITION GRADE

Authors

  • Carolina Giraldo Ruiz Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.22370/ieya.2024.10.1.3763

Keywords:

Formative assessment, Teacher evaluation, Self-assessment, physical education, basic education

Abstract

This article describes how a formative and shared assessment experience was carried out in the school transition grade (5-6 years old) with the participation of 32 students in a state educational institution in Medellín (Colombia), specifically from physical education area. The assessment included the attitudinal self-assessment of the students and the assessment of teaching based on the design, adjustment, and adaptation of two rubrics and the pedagogical diary. At the end of the teaching-learning process, it can be concluded that it is feasible and pertinent to carry out an assessment where children from an early age have active participation and, at the same time, their voice is recognized as a valid interlocutor in the assessment of teaching. Likewise, reflection through the pedagogical diary made it possible to discover and implement didactic and pedagogical tools to improve the teaching process while it was being performed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referencias bibliográficas

Castro, B., y Casado, Ó. (2017). La autorregulación en educación infantil es posible. Infancia y Aprendizaje, 3(2), 424–428. https://doi.org/https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.759

Chaverra-Fernández, B., y Hernández-Álvarez, J. (2019). La Acción Evaluativa en Profesores de Educación Física: Una Investigación Multi-Casos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 211–228. https://doi.org/https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.012

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115. Ley General de Educación. Unión.

García, A., Prudencia, E., y Ayuso del Puerto, D. (2022). Propuesta Didáctica de Iniciación a la Programación en Educación Infantil considerando el Dua. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 8(2), 98–115. https://doi.org/https://doi.org/10.22370/ieya.2022.8.2.2897

Garciamartín, C., López, V., y Pascual, C. (2019). La evaluación formativa y compartida en educación infantil. Consecuencias del uso de dos metodologias diferentes. Infancia, Educación y Aprendizaje, 5(2), 54–59. https://doi.org/https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1504

López-Pastor, V., Fuentes, T., Fernández, C.; Molina, M., Pascual, C. (2023). Importancia de la Evaluación Formativa y Compartida en la Formación Inicial del Profesorado: revisión de lecciones aprendidas. Revista Contemporânea de Educação, 8(41), 54-74. https://doi.org/10.20500/rce.v18i41.54774 (monográfico: Avaliação educacional: desafios e perspectivas no cenário nacional e internacional).

López-Pastor, V., Molina-Soria, M., Pascual-Arias, C., & Manrique-Arribas, J. (2020). La importancia de utilizar la Evaluación Formativa y Compartida en la Formación Inicial del Profesorado de Educación Física: los Proyectos de Aprendizaje Tutorado como ejemplo de buena práctica. Retos, 37(September), 620–627. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/74193

Ministerio de Educación Nacional. Colombia. (1997). Decreto 2247.

Molina, M., Pascual, C., y López, V. (2019). Un ejemplo de buena práctica de evaluación formativa y compartida en el tercer curso del grado de educación infantil. Infancia, Educación y Aprendizaje, 5(2), 226–232.

Molina, V., y Cañas, E. (2019). El Diario Pedagógico como soporte de la acción transformativa de las prácticas en Educación Física. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(38), 183–194. https://doi.org/10.21703/rexe.20191838molina11

Monsalve, A., y Pérez, E. (2012). El diario pedagógico como herramienta para la investigación. Itinerario Educativo, 26(60), 117–128. https://doi.org/10.21500/01212753.1406

Otero-Saborido, F., González-Calvo, G., Hortigüela-Alcalá, D., & Vázquez-Ramos, F. (2023). Formative and shared assessment in primary school PE curriculum: Teachers’ perceptions. Cultura, Ciencia y Deporte, 18(55), 79–89. https://doi.org/https://doi.org/10.12800/ccd.v18i55.1945

Pérez-Pueyo, Á., López-Pastor, V., Hortigüela-Alcalá, D., y Gutiérrez-García, C. (2017). Aclaración de los términos implicados en el proceso de evaluación educativa. En V. López-Pastor y Á. Pérez-Pueyo (Eds.), Buenas prácticas docentes. Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas (pp. 70–91). Universidad de León.

Published

2024-06-25

How to Cite

Giraldo Ruiz, C. (2024) “EXPERIENCE OF FORMATIVE AND SHARED ASSESMENT IN THE AREA OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL TRANSITION GRADE”, Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 10(1), pp. 24–30. doi: 10.22370/ieya.2024.10.1.3763.

Issue

Section

Research articles