“THERE’S NO CHOICE.”
LEGITIMATION SPEECHES ON CHILDREN’S EXPOSURE TO SCREENS
DOI:
https://doi.org/10.22370/ieya.2024.10.1.3796Keywords:
exposure to screens, legitimation speeches, childrenAbstract
In recent decades, the stock of digital platforms and applications aimed at young children has increased and, with it, the time they are exposed to screens. The debate about potentialities and consequences of this situation for their future development is extensive. The article analyzes the speeches mothers and fathers use to legitimize exposure practices. Based on content and argument analysis of the emerging conversations in nine discussion groups carried out in Uruguay during the year 2021, modes of legitimation are typologised. Four types are identified: (1) situational legitimation; (2) social legitimation; (3) educational legitimation; and (4) functional legitimation.
Downloads
References
Anderson, D. R. y Kirkorian, H. L. (2015). Media and cognitive development. En L. S. Liben, U. Müller, y R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology and developmental science: Cognitive processes, (pp. 949–994). John Wiley & Sons, Inc..
Anderson, D. R. y Subrahmanyam, K. (2017). Digital screen media and cognitive development. Pediatrics, 140, Supplement 2, S57–S61.
Canales, M. y Peinado, A. (1994) Las técnicas y las prácticas de investigación. Grupos de discusión. En J.M. Delgado y J. Gutiérrez (Ed.), Métodos y técnicas de investigación en Ciencias Sociales. (pp. 288-316). Madrid: Síntesis.
Canales, M. (2013). Análisis sociológico del habla. En M. Canales (Ed), Escucha de la escucha: análisis e interpretación en la investigación cualitativa. (pp. 171–178) Santiago de Chile: LOM ediciones
Chassiakos, Y. L. R., Radesky, J., Christakis, D., Moreno, M.A., y Cross, C. (2016). Children and adolescents and digital media. Pediatrics, 138, 5,2016-2593
DeLoache, J. S. y Chiong C. (2009). Babies and baby media. American Behavioral Scientist, 52, 8, 1115–1135.
Goode, J.A., Fomby, P., Mollborn, S., y Limburg, A. (2020). Children’s technology time in two us cohorts. Child Indicators Research, 13, 3, 1107-1132.
Gottschalk, F. (2019). Impacts of technology use on children: Exploring literature on the brain, cognition and well-being. OECD Education Working Papers, 195, 3, 2-45.
Heckman, J. (1995). Lessons from the bell curve. Journal of Political Economy, 103,51, 1091-1120.
Heckman, J., & Conti, G. (2012). The economics of child well-being. National Bureau of Economic Research, 18466, 2-57
Ibáñez, J. (1976). Más allá de la sociología. El grupo de discusión: teoría y crítica. México: Siglo veintiuno editores.
Martín Criado, E. (2014). Mentiras, inconsistencias, ambivalencias. Teoría de la acción y análisis de discurso. Revista Internacional de Sociología (RIS), 72, 1, 115-138.
Linebarger, D. y Vaala, S. (2010). Screen media and language development in infants and toddlers: An ecological perspective. Developmental Review, 33, 4, 176-202.
Pierroutsakos, S. L., y Troseth, G. L. (2003). Video verite: Infants manual investigation of objects in video. Infant Behavior and Development, 26, 2, 183–199.
Quiroga, M. (2011). El Impacto de las Nuevas Tecnologías y las Nuevas Formas de Relación en el Desarrollo. Psicología Educativa, 17, 2, 147-161.
Rideout, V. J. (2015). The common sense census: Media use by tweens and teens. Common Sense, 2015, 5-102.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad de Valparaíso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los investigadores(as), académicos(as) y profesionales de la educación que envíen originales para su evaluación por IEYA deberán asegurarse que los artículos cumplen con las instrucciones a los autores(as).
La Revista IEYA y cada uno de sus artículos están licenciados por Creative Commons 3.0.
El proceso editorial completa no supone ningún costo económico para los autores(as).
La Revista IEYA proporcionará un DOI a cada artículo.
Por último mencionar que en pos de la transparencia del proceso de revisión doble ciego, cada autor(a) recibirá la evaluación realizada por los revisores externos, lógicamente sin conocer la persona(as) que han realizado dicha evaluación.