DIDACTIC INTERVENTION ON INSECTS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
CHANGING THE CONCEPT OF ANT
DOI:
https://doi.org/10.22370/ieya.2024.10.1.3871Keywords:
Natural environment teaching, Childhood education, Environmental education, Biodiversity, InsectsAbstract
A didactic intervention on ants is designed and implemented with 4-year-old pre-school students. Based on a diagnostic evaluation of their experiences/perceptions with insects, the activities contrast mammalian and anthropomorphic concepts about ants with observations of real ants and realistic reproductions, and also include task compatible with classic cards designed with these insects. The results achieved with the educational intervention have been very positive from the methodological, motivational and emotional approach to living beings’ perspectives, in addition to those related to basic knowledge about the group. The differences between drawings at the beginning and at the end of the intervention show the evolution of the concept of ant by the students.
Downloads
References
Atkinson, K. (2015). Wasps-Bees-Mushrooms-Children: Reimagining Multispecies Relations in Early Childhood Pedagogies. Canadian Children, Journal of the Canadian Association for Young Children, 40, 67-79.
Boileau, Y. S. y Rusell, C. (2018). Insect and human flourishing in early childhood education: learning and crawling together. En A. Cutter-Mackenzie, K. Malone, y E. Barratt Hacking (Eds.), International handbook on childhood nature: Assemblages of childhood and nature. Springer.
Breuer, G.B., Schlegel, J. y Rupf, R. (2015). Selecting insects as flagship species for Beverin nature park in Switzerland: a survey of local school children on their attitudes towards butterflies and other insects. eco.mont-Journal on Protected Mountain Areas Research and Management, 7, 5-16.
Drissner, J., Krimm, H. y Hille, K. (2017). Attitudes of School Children in Germany, Costa Rica and Ukraine Towards Invertebrates - A Comparison. International Journal of Modern Education Research, 4, 2, 6-9.
García González, E. M., y Schenetti, M. (2019). Las escuelas al aire libre como contexto para el aprendizaje de las ciencias en infantil. El caso de la Scuola nel BoscoVilla Ghigi. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16, 2, 2204.
Golick, D. A., Heng-Moss, T. M., y Ellis, M. D. (2010). Using insects to promote science inquiry in elementary classrooms. NACTA Journal, 54, 3, 18-24.
Leandro, C. y Jay-Robert, P. (2019). Perceptions and representations of animal diversity: Where did the insects go? Biological Conservation, 237, 400-408.
Lemelin, R. H., Dampier, J., Harper, R., Bowles, R. y Balika, D. (2017). Perceptions of Insects. A visual analysis. Society & Animals, 25, 6, 553-572.
Matthews, R. W., Flage, And, L. R. y Matthews, J. R. (1997). Insects as teaching tools in primary and secondary education. Annual Review of Entomology, 42, 269-289.
Miguélez, M., Ansedes, B., Vidal, M. & Membiela, P. (2017): Un proyecto centrado en los insectos palo. Aula de Infantil, 90, 35-38.
MunDoPeKes (2022). Las hormigas para niños. [Video] https://youtu.be/apBpLxauMBg
Muñiz, L. y Torralba-Burrial, A. (2022). Conociendo los Insectos en Educación Infantil: Evaluación Diagnóstica y Análisis de su Percepción. Didácticas Específicas, 26, 62-79.
Sánchez, A., y Reyes, M. (2021). Los insectos en la escuela: una alternativa en la enseñanza de las ciencias para la construcción de una educación ambiental, reflexiva y contextual. Revista Educación y Ciudad, 40, 147-164.
Wolff, L. A. y Skarstein, T. H. (2020). Species learning and biodiversity in early childhood teacher education. Sustainability, 12, 9, 3698.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad de Valparaíso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los investigadores(as), académicos(as) y profesionales de la educación que envíen originales para su evaluación por IEYA deberán asegurarse que los artículos cumplen con las instrucciones a los autores(as).
La Revista IEYA y cada uno de sus artículos están licenciados por Creative Commons 3.0.
El proceso editorial completa no supone ningún costo económico para los autores(as).
La Revista IEYA proporcionará un DOI a cada artículo.
Por último mencionar que en pos de la transparencia del proceso de revisión doble ciego, cada autor(a) recibirá la evaluación realizada por los revisores externos, lógicamente sin conocer la persona(as) que han realizado dicha evaluación.