EARLY STIMULATION IN CHILD DEVELOPMENT

ANALYSIS IN CHILDREN AGED 1 TO 5 YEARS

Authors

  • Christian Daniel Niño Parada Corporación Universitaria Iberoamericana
  • Ilianis Katiuska Pacheco Gómez Corporación Universitaria Iberoamericana
  • Jenny Margarita Romero Medrano Corporación Universitaria Iberoamericana

DOI:

https://doi.org/10.22370/ieya.2024.10.2.3958

Keywords:

absence of early stimulation, child rearing, parents, cognitive development

Abstract

Introduction. Early stimulation (ET) is crucial for the development of children aged 0 to 5. However, in the Nelson Pérez neighborhood of Ciénaga, Magdalena, they face challenges limiting their access to proper early stimulation. These challenges include parents and caregivers' lack of awareness about the importance of ES, economic limitations, and the influence of the pandemic that increased the use of electronic devices as a replacement for ET. Moreover, many children have adolescent parents with limited education and live in resource-constrained households, a situation significantly impacting child development that requires a comprehensive analysis to understand its causes and long-term consequences. Objective. To understand the reasons behind the lack of early stimulation by parents and/or caregivers in children aged 1 to 5 in the Nelson Pérez neighborhood of Ciénaga, Magdalena. Methodology. The study employed a qualitative research approach using interviews, observation, and content analysis to comprehend the reasons behind the lack of early stimulation in children aged 0 to 5 in the Nelson Pérez neighborhood of Ciénaga, Magdalena. It worked with a non-probabilistic sample of 10 parents/caregivers and two educational agents from the "Children of the New Future" Care Unit. Semi-structured interviews were conducted, and data were qualitatively analyzed to identify the causes of the lack of early stimulation in the community. Results. It emphasizes the need to promote early stimulation and family education, highlighting the importance of inter-institutional collaboration to address this challenge and promote the optimal development of children from their early years. Conclusions. The need to promote early stimulation and family education is emphasized, highlighting the importance of inter-institutional collaboration to address this challenge and foster the optimal development of children from their early years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldo. (2020). ULIMA.EDU.PE. Obtenido de ULIMA: https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12724/10819/Nota%20Acad%C3%A9mica%203%20%2818.04.2021%29%20-%20Antecedentes%20de%20Investigaci%C3%B3n.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Álzate, E. (2010). Manual de Estimulación Adecuada. . Medellín: Universidad de Antioquia

Arango, S., & Riveros , M. (2020). repository.usta.edu.co. Obtenido de base-search.net: https://repository.usta.edu.co/handle/11634/29379

Ciénaga, A. d. (s.f.). Alcaldía de Ciénaga. Obtenido de Ciénaga Avanza de la Mano con el Pueblo: https://www.cienaga-magdalena.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Pasado-Presente-y-Futuro.aspx#:~:text=Ci%C3%A9naga%2C%20municipio%20de%20Colombia%20que,ciudad%20de%20Santa%20Marta%E2%80%8B.

Casimiro, G. (2014). Estilos de aprendizaje en alumnos de una escuela preparatoria oficial. (Tesis de pregrado). Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México.

Corral, Y., Corral, I. y Franco, A. (2015). Procedimientos de muestreo. Revista Ciencias de la Educación, 46, 151-167. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7472483

Cienaga, A. d. (s.f.). Alcaldía de Ciénaga. Obtenido de Ciénaga Avanza de la Mano con el Pueblo: https://www.cienaga-magdalena.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Pasado-Presente-y-Futuro.aspx#:~:text=Ci%C3%A9naga%2C%20municipio%20de%20Colombia%20que,ciudad%20de%20Santa%20Marta%E2%80%8B.

Constitución Política de Colombia [Const.] (1991) 2da Ed. Legis. https://www.registraduria.gov.co/IMG/pdf/constitucio-politica-colombia-1991.pdf

Constitución política de Colombia [Const.] (1991) Artículo 44 [Capítulo II]. https://www.ramajudicial.gov.co/documents/10228/1547471/CONSTITUCION-Interiores.pdf

Constitución política de Colombia [Const.] (1991) Artículo 67 [Capítulo II]. https://www.ramajudicial.gov.co/documents/10228/1547471/CONSTITUCION-Interiores.pdf

Esteves, Z., Pazmiño , M. I., & Davolos , A. A. (2018). la estimulación temprana como factor fundamental en el desarrollo infantil . Espirales Multidiciplinaria de Investigación .

Federación de enseñanza andalucia. (2012). Feandalucia. Obtenido de https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd9223.pdf

Fuster. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú, http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992019000100010.

Fondo de las Naciones Unidas (UNICEF, 2006). Desarrollo Infantil Temprano, intervenciones clave para un buen inicio en la vida. https://www.unicef.org/peru/desarrollo-infantil-temprano-dit

Gaete, R. (2014). Reflexiones sobre las bases y procedimientos de la Teoría Fundamentada. Ciencia, Docencia y Tecnología, XXV (48), 149-172. https://www.redalyc.org/pdf/145/14531006006.pdf

Guillen, D. E., & Villanueva. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. scielo , http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992019000100010#:~:text=El%20enfoque%20fenomenol%C3%B3gico%20proyecta%20una,un%20objeto%20m%C3%A1s%20de%20naturaleza.

Goris, S. J. (2015). scielo. Obtenido de https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2015000200002

Guerrero Bejarano, M. A. (2016). La investigación cualitativa. INNOVA, Research Journal, 1(2), 1-9. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la Investigación. Editorial McGraw Hill.

Hernández González, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3), 1-3. http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v37n3/1561-3038-mgi-37-03-e1442.pdf

Infomed. (s.f.). Definición de la atención temprana. Obtenido de Infomed: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/rehabilitacion-temprana/lb_capt1.pdf

López A. (2000).Competencias del Docente para el Desarrollo y Autoestima de alumno. Trabajo de Grado. Centro de Investigación CID. Universidad de Carabobo.

Ley 1008 de 2006. (2006, 23 de enero). Congreso de la República. Diario Oficial No 46.160. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1008_2006.html#:~:text=Leyes%20desde%201992%20%2D%20Vigencia%20expresa%20y%20control%20de%20constitucionalidad%20%5BLEY_1008_2006%5D&text=Por%20la%20cual%20se%20fijan,de%20ni%C3%B1ez%20y%20de%20familia.

Ley 1090 de 2006. (2006. 6 de septiembre). Congreso de Colombia. Diario oficial No 43.711. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=66205

Ley 1098 de 2006. (2006, 8 de noviembre). Congreso de la República. Diario Oficial No 46.446. https://www.redjurista.com/Documents/codigo_de_la_infancia_y_la_adolescencia_-_ley_1098_de_2006.aspx#/

Ley 12 de 1991. (1991, 22 de enero). Congreso de Colombia. Diario Oficial No 39.640. https://www.oas.org/dil/esp/convencion_internacional_de_los_derechos_del_nino_colombia.pdf

Ley 1804 de 2016. (2016, 24 de enero). Congreso de la República. https://www.leyex.info/leyes/9d79ea147336fc560dbe939619987fe1.htm

Méndez, S. (s.f.). Desarrollo cognitivo del niño. Obtenido de Innatia: http://www.innatia.com/s/c-el-desarrollo-infantil/a-desarrollo-cognitivo-nino.html

Medina, A. (2002), La estimulación temprana, Medicina Física y Rehabilitación, https://www.medigraphic.com/pdfs/fisica/mf-2002/mf02-2_4i.pdf

Miño, E. R., Dalila Pincay Cevallos , S., & Gladys Lucia Ll. (2019). Estimulación temprana sinónimo de un mejor desarrollo infantil. Revista Científica de Investigación actualización del mundo de las Ciencias Editorial Saberes del Conocimiento.

Molins, S. (s.f). Silvia Molins fisioterapia y osteopatia. Recuperado el 2023, de https://www.clinicasilviamolins.com/la-importancia-de-la-estimulacion-en-los-bebes/

Minsalud garantizar la funcionabilidad de los procedimientos de consentimiento informado.2012 de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/CA/Garantizar-funcionalidad-procedimientos.pdf

Osorio "et al"., 2. (2013). La familia en el proceso de estimulación. Revista Digital. Buenos Aires.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO, 2020). Inclusión y Educación para todos: todos y todas sin excepción. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374817/PDF/374817spa.pdf.multi

Paniagua Gonzales, M. N. (2016). Marcadores del desarrollo infantil, enfoque Neuropsicopedagógico. Obtenido de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2071-081X2016000200006&script=sci_arttext

Pere Bosch. (2016). Desarrollo cognitivo en los niños. Obtenido de Pere Bosch: https://pereboschcoach.wordpress.com/2016/04/15/desarrollo-cognitivo-en-losninos/

Perdomo, E. H. (2018). Arquitectura para la estimulación y el aprendizaje a una temprana edad. Bogotá, Colombia: Universidad Catolica de Colombia.

Puente Perpiñan, M., Suastegui Pando, A., Andión Rente, M. L., Estrada Ladoy, L. y Reyes Losada, A. Influencia de la estimulación temprana en el desarrollo psicomotor de lactantes. Medisan, 24(6). 1128-1142. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192020000601128

Ramos, F. L., & Fornaris Méndez, M. (Diciembre de 2021). La estimulación temprana para el desarrollo infantil. Obtenido de EduSol: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912021000400066

Resolución Número 8430 de 1993. (1993, 4 de octubre). https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF

Salamanca Castro, A. B. y Martín-Crespo, C. (2007). El muestreo en una investigación Cualitativa. Nure Investigación, 27(1-4). file:///Users/user/Desktop/Dialnet-ElMuestreoEnLaInvestigacionCualitativa-7779030.pdf

Salinas, Z. (2015). Estimulación Temprana para Potenciar la Inteligencia Psicomotriz: Importancia y Relación. Revista ciencias UNEMI.

Stephens, C. P. (2023). Secuestrados por las pantallas. revista de educación , https://www.revistadeeducacion.cl/carolina-perez-autora-de-secuestrados-por-las-pantallas-los-riesgos-de-una-generacion-hiperconectada/.

Unicef. (2017). La Primera infancia importa para cada niño . © Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF).

United Nations Convention on the Rights of the Child, November 20, 1989. https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf

Published

2025-01-27

How to Cite

Niño Parada, C. D., Pacheco Gómez, I. K. and Romero Medrano, J. M. (2025) “EARLY STIMULATION IN CHILD DEVELOPMENT: ANALYSIS IN CHILDREN AGED 1 TO 5 YEARS”, Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 10(2), pp. 45–62. doi: 10.22370/ieya.2024.10.2.3958.

Issue

Section

Research articles