GRANDMOTHER AS A GENERATOR OF IDENTITY IN BOYS AND GIRLS IN CHILDREN'S EDUCATION. A VISION OF TEACHERS AND FAMILIES.

Authors

  • María Clemente González Universidad de Murcia
  • Francisca José Serrano Pastor Universidad de Murcia
  • María José Martínez Segura Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.22370/ieya.2025.11.1.4262

Keywords:

grandparents, grandchildren, Early Childhood Education, teachers

Abstract

The objective of this work is to determine the importance that teachers and families give to the relationship established between grandparents and their grandchildren for the development of the personal identity of the little ones. This research was developed in the Early Childhood Education stage in a school in the Region of Murcia (Spain). The collection of information was carried out through a questionnaire intended for each of the participating groups (teachers and students' families) through which information was collected about their vision of intergenerational grandparents-grandchildren relationships and their relevance in development of the personal identity of the grandchildren. The study presented a descriptive-comparative design and the information received a quantitative treatment. The results reveal that grandchildren feel happy when they are with their grandparents, they are very emotionally significant figures and that these relationships contribute to the development of the identity of students of this age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernal, A. (2016). La identidad de la familia: un reto educativo. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 55(1), 114- 128.

Bisquerra, R. (1999). Introducción a la estadística aplicada a la investigación educativa. PPU.

Buz, J., y Bueno, B. (2006). Las relaciones intergeneracionales. Portal Mayores. Informes Portal Mayores, 66. IMSERSO.

Cantero-Rodríguez, N., Pantoja-Vallejo, A., y Alcaide-Risoto, M. (2018). Impacto de la Participación de los Abuelos en una Comunidad de Aprendizaje. Research on Ageing and Social Policy, 6(2), 198-223. https://doi.org/10.17583/rasp.2018.3587

Espinoza Freire, E. E. (2021). Involucramiento de la familia con la escuela. Revista Ciencia & Sociedad, 2(1), 62–73. Recuperado a partir de https://cienciaysociedaduatf.com/index.php/ciesocieuatf/article/view/20

García, J., y Bedmar, M. (2002). Hacia la educación intergeneracional (pp.25-247). Dykinson, S.L.

Otzen, T., y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. Int. J. Morphol., 35(1), 227-232. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Rico-Sapena, C., Serra-Desfilis, E., Viguer-Seguí, P., y Meléndez-Moral, J.C. (2000). Las relaciones abuelos-nietos al final del milenio: la visión de los niños. Gerontología, 16(9), 33-40.

Roa, J. M., Herrera, F. y, Pulido, F. (2016). Valor educativo de los abuelos. En Castejón, J. L. (coord.). Psicología y Educación: Presente y futuro (pp. 2056-2064). ACIPE. http://hdl.handle.net/10045/64152

Sabariego, M. (2014). El proceso de investigación (Parte 2). En R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 127-163). La Muralla.

Sánchez, M., Díaz, P., Sáez, J., y Campillo, M. (2016). Proyecto ISCI: la intergeneracionalidad en la escuela. En J. Gallifa y X. Aragay (coord.), Libro del Simposio Barcelona, Educación, Cambio (pp.97-39). Jesuites educació, Universitat Ramon Llull. Libro de actas. http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2017.0.05.2846

Sanz, R., Mula, J., y Moril, R. (2011). La relación abuelos-nietos-escuela: una excusa o una necesidad. XII congreso Internacional de teoría de la educación. Universidad de Barcelona. https://www.cite2011.com/wp-content/Comunicaciones/Familias/142.pdf

Serrano-Pastor, F. J. (2008). El cuestionario como instrumento de obtención de datos en la Investigación sobre Educación Matemática. Ponencia presentada en el Seminario Permanente sobre La Investigación en Didáctica de las Matemáticas, Universidad de Extremadura.

Triadó Tur, C. (2018). Envejecimiento activo, generatividad y aprendizaje. Aula abierta, 47(1), 63-66. https://doi.org/10.17811/rifie.47.1.2018.63-66

Published

2025-07-21

How to Cite

Clemente González, M., Serrano Pastor, F. J. and Martínez Segura, M. J. (2025) “GRANDMOTHER AS A GENERATOR OF IDENTITY IN BOYS AND GIRLS IN CHILDREN’S EDUCATION. A VISION OF TEACHERS AND FAMILIES”., Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 11(1), pp. 78–89. doi: 10.22370/ieya.2025.11.1.4262.

Issue

Section

Research articles