ENVIRONMENTAL CARE PRACTICES IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF RIONEGRO

Authors

  • Chelsea Jolaine Quintero Sepúlveda Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia https://orcid.org/0009-0007-4499-9126
  • Blanca Nelly Gallardo Cerón Universidad Católica de Oriente Rionegro Antioquia, Colombia
  • Simón Montoya Rodas Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia https://orcid.org/0000-0001-8256-3525

DOI:

https://doi.org/10.22370/ieya.2025.11.2.4776

Keywords:

care, environment, environmental education, practice

Abstract

We present the educational practices of environmental care in relation to teaching environmental education and fostering an environmental culture among students, teachers, families, and academic administration in four educational institutions in the municipality of Rionegro in 2023. Using a phenomenological approach, we explore the perceptions that teachers attribute to the experiences emerging from the development of these educational practices within the institution. Based on questionnaires and techniques such as interviews, we coded and categorized to understand the dynamics that arise from the implementation of strategies within the framework of environmental education. We conclude that there are care practices based on current legislation; however, these require contextualization of the local environmental issues and critical reflection by individuals to carry pedagogical weight.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Blanca Nelly Gallardo Cerón, Universidad Católica de Oriente Rionegro Antioquia, Colombia

Doctora en ciencias sociales niñez y juventud de la Universidad de Manizales. Docente asociada del Doctorado en pedagogía, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Católica de Oriente Rionegro Antioquia Colombia. Investigadora asociada del Grupo de Investigación SER Universidad Católica de Oriente. Investigadora de Grupo de Educación Pedagogía e intersubjetividades Universidad de Manizales e investigadora del grupo GINACU de la Corporación Akará.

References

Alcaldía Municipal., y Secretaría de Hábitat y Medio Ambiente. (2013). Plan Integral de Gestión Ambiental 2013-2033, “Por un municipio más verde”. Alcaldía de Rionegro. https://rionegro.gov.co/wp-content/uploads/2021/06/PIGA-2013-2033.pdf

Araujo, M. C., Carrara, R. L., Muchut, F. E., Pighin, M. Z., Tomadín, M. D., y Zanuttini, M. F. (2021). Proyectos de Educación Ambiental en la educación rural. Experiencias destinadas al trabajo fuera del aula, al reconocimiento del ambiente próximo, su biodiversidad y conservación. Revista Educación y Ciudad, (40), 65-79. https://doi.org/10.36737/01230425.n40.2021.2457

Boff, L (1996). Ecología: grito de la Tierra, grito de los pobres. Trotta.

Boff, L. (2002). El cuidado esencial. Ética de lo humano, compasión por la tierra. Trotta.

Bogdan, R. C., & Biklen S. K. (2003). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. Omegatype Typography, Inc.

Cantero Galarcio, E., Hernández Hernández, E., y Pacheco Lora, L. C. (2021). Estrategia Etnoeducativa sobre cuidado del medio ambiente apoyada en saberes ancestrales de etnia Emberá Katío. Revista Boletín Redipe, 10(1), 134-158. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i1.1167

Corporación Autónoma Regional de las Cuencas de los Ríos Negro y Nare. (2017). Lineamientos curriculares para la cátedra de educación para la cultura ambiental en la jurisdicción de Cornare. https://www.cornare.gov.co/EducacionAmbiental/catedra/Lineamientos_Catedra_Ambiental.pdf

Díaz Grijalva, G. R., Camarena Gómez, B. O., González Lomelí, D., & Mirón Juárez, C. A. (2021). A Structural Model of the Teaching Practice and Pro-Environmental Behavior in Elementary Mexican Students. International Electronic Journal of Environmental Education, 11(1), 42-57. https://doi.org/10.18497/iejeegreen.781808

Espejel Rodríguez, A., y Castillo Ramos, I. (2019). Educación ambiental en el bachillerato: De la escuela a la familia. Alteridad Revista de Educación, 14(2), 231- 242. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.07

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores S.A.

Freire, P. (1987). Educación como práctica de la libertad. Siglo XXI Editores S.A.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la Esperanza. Siglo XXI Editores S.A.

García-Navarro, M. C., y Momoli Villafañe, P. A. (2022). Los PRAE: Proyectos que articulados fortalecen la educación ambiental desde las instituciones educativas. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 7(2), 4-15. https://doi.org/10.36737/01230425.n40.2021.2454

López López, G. G., Julio Gálvis, G. A., y Pérez Vásquez, N. S. (2020). Caracterización de prácticas ambientales en relación con el manejo de recursos y cuidado del Entorno Escolar Rural. Revista de investigación educativa y pedagógica Assensus, 5(9), 30-53. https://doi.org/10.21897/assensus.2043

Ministerio de Medio Ambiente. (1994). Decreto 1753 de 1994. Colombia. https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?dt=S&i=1299

Moreno-Sierra, D. F. y Martínez-Pérez, L. F. (2022). Educación ambiental crítica freireniana; análisis de corrientes y aportes para la formación de profesores. Tecné Episteme y Didaxis, (52), 30-53. https://doi.org/10.17227/ted.num52-16501

Rogayan Jr, D. V. & Nebrida, E. E. D. (2019). Environmental Awareness and Practices of Science Students: Input for Ecological Management Plan. International Electronic Journal of Environmental Education, 9(2), 106-119. https://eric.ed.gov/?id=EJ1219420

Rojas Caballero, G., García Martínez, J., y Jay Deslis, H. (2023). El fortalecimiento de actitudes positivas hacia el cuidado de las plantas y animales, en los niños del grado preescolar. Sinergia Académica, 6(1), 18-28. https://doi.org/10.51736/sa.v6i1.106

Sánchez Torres, A., y Reyes Del Valle, M. L. (2021). Los insectos en la escuela; una alternativa en la enseñanza de las ciencias para la construcción de una educación ambiental, reflexiva y contextual. Educación ambiental, ambiente y conflictos ambientales (40) https://doi.org/10.36737/01230425.n40.2021.2462

Secretaría de Educación Municipal. (2017). Plan Decenal de Educación 2016-2025- Rionegro, Ciudad y Sociedad Sostenibles. https://rionegro.gov.co/wp-content/uploads/2021/06/Plan-Decenal-Educacion.pdf

Sulistyarini, Komalasari, A., Dewantara, J. A., Prasetiyo, W. H., Rahmanie, E. F., & Martono. (2022). Futures for pro-environment and social responsibility activities in Indonesian schools: An Adiwiyata case study. Problemas en la investigación educativa, 32(2), 746-764. https://eric.ed.gov/?id=EJ1352196

Published

2025-11-19

How to Cite

Quintero Sepúlveda, C. J., Gallardo Cerón, B. N. and Montoya Rodas, S. (2025) “ENVIRONMENTAL CARE PRACTICES IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF RIONEGRO”, Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 11(2), pp. 77–88. doi: 10.22370/ieya.2025.11.2.4776.

Issue

Section

Research articles