Interview with María Victoria Peralta, National Education Award of Chile. A video dedicated to the investigation of early childhood

Authors

  • Aldo Ocampo González Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI)
  • Concepción López Andrada Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI)
  • Francisco Gárate Vergara Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI)

DOI:

https://doi.org/10.22370/ieya.2020.6.2.2097

Keywords:

education, inclusion, diversity, interculturality, citizenship

Abstract

The media have highlighted after obtaining the Chilean National Prize for Educational Sciences in 2019 that María Victoria Peralta is the first Kindergarten Educator to achieve this award. In her professional career, she has worked as a Kindergarten Educator and Classroom Teacher in the Chilean National School System, as well as in vulnerable schools. In the area of training new generations of educators, she is recognized for her contribution to initial teacher training. Those who have been her students highlight and value her teaching methodology from a propositive, critical, and projective perspective. She has been the National Coordinator of Preschool Education in the Ministry of Education of Chile (2002-2006), where one of her most notable achievements was the creation of a national curriculum for preschool education (girls and boys from zero to six years of age). She has also been an advisor to the Chilean Government on early childhood issues in several Latin American countries. This in-depth interview reviews some of her contributions in relation to initial teacher training and addresses issues related to diversity, inclusion and the construction of citizenship in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aldo Ocampo González, Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI)

Teórico, ensayista y crítico educativo. Director fundador del Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI). Doctor en Ciencias de la Educación, aprobado Sobresaliente por Unanimidad, mención “Cum Laude” por la Universidad de Granada, España. Ocampo es Profesor del Máster en Creatividad Educación y Bienestar de la Universitat de Barcelona, España. Profesor Invitado en el programa de Maestría en Educación desde la Diversidad, Univ. de Manizales, Colombia. “Ciudadano Ilustre”, por el Distrito de Riobamba en Ecuador y por la ciudad de Huancayo en Perú. Premio Iberoamericano a la Investigación por la creación de la Epistemología de la Educación Inclusiva (Red Iberoamericana de Pedagogía-REDIPE, 2018). Cuenta con el reconocimiento otorgado por el Congreso de la República del Perú por su aporte a la cultura y a la educación en 2018.

Concepción López Andrada, Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI)

Directora del Observatorio sobre Educación Lectora, Nuevas Ciudadanías y Educación Lectora “Emilia Ferreiro”. Licenciada en Filología Hispánica por la Universidad de Extremadura (UEX), Máster TIC en educación: análisis y diseño de procesos, recursos y prácticas formativas por la Universidad de Salamanca (USAL) y Máster Universitario en Investigación en Arte y Humanidades (UEX). Actualmente se desempeña como Investigadora Asociada al Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI) y como Profesora Asociada en la Facultad de Formación del Profesorado de la UEX.

Francisco Gárate Vergara, Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI)

Chileno. Investigador del Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI), Chile. Doctor en Educación, UAH, España. Academico de diversas universidades en Chile.

Published

2020-06-30

How to Cite

Ocampo González, A., López Andrada, C. and Gárate Vergara, F. (2020) “Interview with María Victoria Peralta, National Education Award of Chile. A video dedicated to the investigation of early childhood”, Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 6(2), pp. 110–125. doi: 10.22370/ieya.2020.6.2.2097.

Issue

Section

Interviews