THE CHALLENGE OF A NEW GENDER SOCIALIZATION IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.22370/ieya.2022.8.1.2598Keywords:
gender perspective, socialization, early childhood education, educational equityAbstract
This article presents some considerations on the processes of gender socialization in childhood, the impact that could have from an approach with a gender perspective, and how the contemporary cultural context can influence the exercise of child pedagogy sensitive to these issues. In this way, a theoretical discussion takes place on account of works that, from different perspectives, examine the presence or approach to stereotypes, biases, and beliefs associated with the masculine and feminine in the educational system. Particularly under the premise that certain discriminations are given and reproduced in training spaces, privileging some visions in interactions oriented towards socialization and child learning. In this sense, it is assumed that intentional dynamics, such as unbiased educational activities, can contribute to the sociocultural transformation for a gender socialization that promotes new relational understandings and equitable development conditions for girls and boys. In this review, it is considered that the greatest challenges in early childhood education can be found in aspects such as the necessary evolution and comprehensive strengthening of the training processes of early childhood educators; the use of the new generations’ skills in the information, technology, and knowledge society to enable the socialization of new gender paradigms. And finally, the promotion of reflective and critical spaces that are prone to the deconstruction of the model sexist, especially of those vices and damages that bring phenomena such as the hidden curriculum and sexist education.
Downloads
References
Alpízar, L. y Bernal, M. (2003). La Construcción Social de las Juventudes. Última década, 11(19), 105-123. Disponible en https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362003000200008
Ärlemalm-Hagsér, E. (2010). Gender choreography and micro-structures-early childhood profesionals´understanding of gender roles and gender patterns in outdoor play and learning. European Early Childhood Education Research Journal, 18 (4), 515-525
Arriazu, A. D. C. (2000). El patriarcado, como origen de la violencia doméstica. Monte Buciero, (5), 307-318.
Basaez, I., Aránguiz, M., Pinto, I. y Reyes, K. (2012) Enfoque de género en las prácticas pedagógicas: Documento de apoyo para el personal de las comunidades educativas. Junta Nacional de Jardines Infantiles. Santiago de Chile.
Bourdieu, P. (2000). “Sobre el poder simbólico”, en Intelectuales, política y poder, pp. 65-73. Traducción de Alicia Gutiérrez. Buenos Aires: UBA/Eudeba. Disponible en https://sociologiac.net/biblio/Bourdieu_SobrePoderSimbolico.pdf
Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
Cerezo, P. (2016). La Generación Z y la información. Revista de Estudios de Juventud. (Monográfico: Los auténticos nativos digitales: ¿estamos preparados para la Generación Z?), 114, pp. 95-109. Disponible en https://goo.gl/d6LEPi
Colás, P. (2004). La construcción de una pedagogía de género para la igualdad. En M. A. Rebollo e I. Mercado (Coord.). Mujer y desarrollo en el siglo XXI: voces para la igualdad. Madrid: McGraw-Hill.
Coll-Planas, G. (2013). Dibujando el género. Editorial EGALES. ISBN: 978-84-15574-97-2 - D.L.: M-5236-2013.
De Beauvoir, S. (1999). El segundo sexo. Buenos Aires: Editorial Sudamericana
Del Río, M., Strasser, K. y Susperreguy, M. (2016) ¿Son las habilidades matemáticas un asunto de género? Los estereotipos de género acerca de las matemáticas en niños y niñas de kínder, sus familias y educadoras. Calidad en Educación, 45, 20-53
Duarte Quapper, Klaudio. (2018). Investigación social chilena en juventudes. El caso de la revista Última Década. Ultima década, 26(50), 124-154. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362018000300124
Espinar-Ruiz, E. (2009) Infancia y socialización: estereotipos de género. Revista Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, ISSN 0210-4679, ISSN-e 2255-1042, Nº. 326, 2009, págs. 17-21 Disponible en https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/1319/1126
Flores-Aguilar, P. (2020) Comprensión de las expresiones de violencia de género –simbólicas y explícitas- protagonizadas por los y las estudiantes de la Universidad Austral de Chile (UACh) a partir del análisis crítico de sus relatos orales y escritos. Tesis para optar al grado de Doctora en Ciencias Humanas, Mención Discurso y Cultura. Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chile.
Fontenla, Marta. (2008) ¿Que es el patriarcado? En: Diccionario de estudios de género y feminismo. Buenos Aires. Argentina. Editorial Biblos.
Franch, C., Follegati, L. y Pemjean, I. (2011) Exclusiones históricas: Transformando sociedad desde nuestras aulas. Una lectura desde la perspectiva de género. En F. Cousiño y A. Foxley (Eds.). Políticas Públicas para la Infancia. Comisión Nacional Chilena de Cooperación con UNESCO, Santiago de Chile 121-138
Furrer, S. (2013) Comprendiendo la amenaza del estereotipo. Definición, variables mediadoras y moderadoras, consecuencias y propuestas de intervención. Revista electrónica de Investigación docencia creativa, 2, 239-260
Leonelli, S. (2011) La Pedagogia di genere in Italia: dall’uguaglianza alla complessificazione. Ricerche di Pedagogia e Didattica. 6, 1
López Aguilera, Irene. (2016). Sexismo y roles de género en jóvenes. Y su relación con los contextos de socialización. Universidad Pontificia Comillas de Madrid, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales. Disponible en https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/13386
Lovering Dorr, A. y Sierra, G. (1998): “El currículum oculto de género”, Educar, Revista de Educación, Nº 7. Disponible en https://www.educandoenigualdad.com/2014/02/28/el-curriculum-oculto-de-genero/
Madero, 2011 Inclusión y exclusión de género y clase al interior de la escuela chilena en 4 comunas del sur de Chile. Estudios Pedagógicos XXXVII, Nº 2: 135-145, 2011
Marañón, I. (2018) Educar en el feminismo. Barcelona: Plataforma Editorial
Martínez, M. y Velez (2008) Actitud de niños y adultos sobre los estereotipos de género en juguetes infantiles. Ciencia ergo sum, 16, (2)137-144
Mineduc ( 2018) . Bases Curriculares de la Educación Parvularia.
Mineduc (2015). Educación para la equidad de género Plan 2015- 2018. Unidad de Equidad de Género. Santiago de Chile.
Mizala, A; Martínez, F.& Martínez, S. (2015) Pre-service Elementary school teacherséxpectations about student performance: How their beliefs are afectted by their mathematics anxiety and student´s gender. Teaching and Teacher Education, 50, 70-78
Morduchowicz, R. (2012) Los adolescentes y las redes sociales. Disponible en https://milunesco.unaoc.org/wp-content/uploads/2015/08/Adolescentes-y-redes-sociales.pdf
Rolla, Leal y Torres (2011). Diagnóstico de la educación parvularia en Chile: Avances y Desafíos. En F. Cousiño y A. Foxley (Eds.). Políticas Públicas para la Infancia. Comisión Nacional Chilena de Cooperación con UNESCO, Santiago de Chile 17-42
Saenz, Aritza & Goñi, Eider & Llona, Amaia. (2019). La coeducación a debate. Representaciones sociales en el profesorado de educación infantil. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado. 23. 10.30827/profesorado.v23i2.9726.
Sánchez Bello, A. & Iglesias Galdo, A. (2017).Coeducación: feminismo enacción. Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas, 2 (1), 1-6. doi:http://dx.doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.2115
Segato, L. (2016) La guerra contra las mujeres. Madrid: traficantes de Sueños
Sendón de León, V. (2003) Mujeres en la Era Global. Contra un patriarcado neoliberal. Barcelona: Icaria editorial S.A.
Subirats M. (2016) De los dispositivos selectivos en la educación: el caso del sexismo. Revista de la Asociación de Sociología de la Universidad Autónoma de Barcelona. 9, (1) 22-36
Subsecretaría de Educación Parvularia, Ministerio de Educación, Chile. (2019) Promoviendo la Equidad de género en Educación Parvularia. Disponible en https://parvularia.mineduc.cl/wpcontent/uploads/sites/34/2019/05/EquidadGenero.pdf
Vergara, A., Peña, M. Chávez, P. y Vergara, E. (2015) Los niños como sujetos sociales: El aporte de los nuevos estudios sociales de la infancia y el Análisis Crítico del discurso. Psicoperspectivas, 14, 1, 55-65
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Universidad de Valparaíso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los investigadores(as), académicos(as) y profesionales de la educación que envíen originales para su evaluación por IEYA deberán asegurarse que los artículos cumplen con las instrucciones a los autores(as).
La Revista IEYA y cada uno de sus artículos están licenciados por Creative Commons 3.0.
El proceso editorial completa no supone ningún costo económico para los autores(as).
La Revista IEYA proporcionará un DOI a cada artículo.
Por último mencionar que en pos de la transparencia del proceso de revisión doble ciego, cada autor(a) recibirá la evaluación realizada por los revisores externos, lógicamente sin conocer la persona(as) que han realizado dicha evaluación.