EXERCISING MY BRAIN DURING THE CONFINEMENT

ANALYSIS OF A PROJECT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION ADAPTED TO WORKING REMOTELY

Authors

  • Jorge Díaz-Díaz Universidad de Oviedo
  • Alejandro Carriedo Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.22370/ieya.2023.9.1.2988

Keywords:

neuroeducation, physical activity, health, school, coronavirus, remote learning

Abstract

During the period of home-confinement, the education system had to adapt to unprecedented circumstances. This work shows an educational proposal that was adapted to working remotely. The “Exercising my brain” project is based on physical neuroeducation and specifically on the HERVAT neuroeducational program that was developed through 8 different sessions over two months. The families received all the instructions at the beginning of the week and the children had to do the proposed tasks for 20-25 minutes before carrying out their curricular activities. A total of 19 children participated and information was collected from 12 parents who filled out an online questionnaire in which they reflected their perceptions and evaluations about the project. The results revealed high levels of situational interest and satisfaction from the families. During the home-confinement, a significant increase in playtime with their children was also observed. In this sense, it was detected that those parents who spent more time playing with their children (before and during confinement) perceived greater enjoyment during the development of the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alejandro Carriedo, Universidad de Oviedo

Profesor en el departamento Ciencias de la Educación. Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Universidad de Oviedo. España

References

Burgueño, R., Bonet-Medina, A., Cerván-Cantón, A., Espejo, R., Fernández-Berguillo, F. B., Gordo-Ruiz, F., ... & Gil-Espinosa, F. J. (2021). Educación Física en Casa de Calidad. Propuesta de aplicación curricular en Educación Secundaria Obligatoria. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 39, 787-793. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78792

Burgueño, R.; Espejo, R.; López-Fernández, I.; Gil- Espinosa, F. J. (2020). Educación física de calidad en casa para niños: una propuesta de aplicación curricular en educación primaria. Journal of Sport and Health Research., 12(2), 270-287. https://doi.org/10.47197/ retos.v0i39.78792

Carriedo, A., Cecchini, J.A., Fernández-Río, J., & Méndez-Giménez, A. (2020). Resilience and physical activity in people under home isolation due to COVID-19: A preliminary evaluation. Mental Health and Physical Activity, 19, 100361. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2020.100361

Cecchini, J.A., & Carriedo, A. (2020). Effects of an interdisciplinary approach integrating mathematics and physical education on mathematical learning and physical activity levels. Journal of Teaching in Physical Education, 39(1), 121-125. https://doi.org/10.1123/ jtpe.2018-0274

Corbin, J.M., & Strauss, A.L. (2008). Basics of Qualitative Research: Tech¬niques and Procedures for Developing Grounded Theory. Los Angeles, CA: Sage. https://doi. org/10.4135/9781452230153

De Vicente-Yagüe, M.I., & González, M. (2019). Análisis del panorama metodológico interdisciplinar en Educación Infantil para el fomento de la lectura. Revista Complutense de Educación, 30(2), 493. https:// doi.org/10.5209/rced.57738

Decreto 85/2008, de 3 de septiembre, por el que se establece el currículo del segundo ciclo de Educación Infantil. Boletín Oficial del Principado de Asturias. 11 de septiembre de 2008. Núm. 20440.

Dunton, G., Do, B., & Wang, S. (2020). Early Effects of the COVID-19 Pandemic on Physical Activity and Sedentary Behavior in US Children. BMC Public Health, 20, 1351. https://doi.org/10.1186/s12889-020- 09429-3

Fernández, M., & Fernández-Río, J. (2018). Educando en salud en Educación Física: Una experiencia de investigación acción. Revista de Investigación en Didácticas Específicas., (3), 102-117. https://doi. org/10.21556/edutec.2012.42.349

Fernández-Freire, L., Rodríguez-Ruíz, B., & Martínez- González, R.A. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: la visión del profesorado. Aula abierta, 48(1), 77-84. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.77-84

Fúnez, D. (2014). Gestión escolar y la participación de los padres de familia en el proceso educativo de sus hijos. Argentina: Universidad Pedagógica Nacional

González, A., Paoloni, V., Rinaudo, C., & Donolo, D. (2013). Interés situacional en clase de Lengua Española en secundaria: relaciones estructurales con el compromiso, el desapego y el rendimiento. Universitas Psychologica, 12(3). https://doi.org/10.11144/javeriana. upsy12-3.iscl

Gil-Madrona, P. (2001). Actitudes, hábitos y motivaciones de los alumnos ante las tareas escolares en Educación Primaria visto desde la perspectiva de los padres, los maestros y los alumnos. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca. https://doi. org/10.14201/gredos.108966

Navarro Patón, R., Arufe-Giráldez, V., & Basanta Camiño, S. (2015). Estudio descriptivo de la enseñanza de los primeros auxilios desde el profesorado de Educación Física en centros de educación primaria. Sportis, 1(1), 35-52. https://doi.org/10.17979/sportis.2015.1.1.1400

Ortiz, T. (2018). Neurociencia y Educación en la escuela. HERVAT: investigación neuroeducativa para la mejora del aprendizaje. Madrid: SM.

Pallasá-Manteca, M., & Méndez-Giménez, A. (2017). Nivel de satisfacción y orientaciones de meta de estudiantes de educación primaria durante la práctica del juego cuatro cuadrados. Revista Española de Educación Física y Deportes, 41(7), 39-53.

Pizarro, P., Santana, A., & Vial, B. (2013). La participación de la familia y su vinculación en los procesos de aprendizaje de los niños y niñas en contextos escolares. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 9(2), 271-287. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2013.0002.03

Published

2023-07-05

How to Cite

Díaz-Díaz, J. and Carriedo, A. (2023) “EXERCISING MY BRAIN DURING THE CONFINEMENT: ANALYSIS OF A PROJECT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION ADAPTED TO WORKING REMOTELY”, Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 9(1), pp. 15–27. doi: 10.22370/ieya.2023.9.1.2988.

Issue

Section

Research articles