THE CHILDREN’S STORY AS A TOOL FOR INTRODUCING FUZZY SET AT EARLY AGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22370/ieya.2023.9.1.3178

Keywords:

fuzzy set theory, formalization, kindergarten, elementary education, stories

Abstract

The aim of this study is to provide a theoretical basis for the use of stories as a resource to introduce the learning of fuzzy set theory in nursery and primary school classrooms. To this end, a number of stories were selected which have concepts and procedures that allow this theory to be introduced into the classroom, the idea being to formalize mathematical learning that has previously only been carried out on an informal basis. The results of the analysis show that the stories in question present a multitude of examples of fuzzy thinking expressed in natural language, and that they are consequently an entertaining way of introducing fuzzy set theory at early ages. The goal here is that set theory not solely focus on a binary conception within the current system for teaching mathematics, since this has proven to be the source of serious unsolvable problems.

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Author Biographies

Queralt Viladevall Valldeperas, Universitat Oberta de Catalunya

Universitat Oberta de Catalunya, España.
Universidad de Girona, España

Joan Carles Ferrer Comalat, Universidad de Girona

Licenciado con grado en Ciencias Matemáticas (especialidad Estadística Matemática). Máster en didáctica de la matemática y las ciencias experimentales. Doctor en Ciencias Económicas y Empresariales. Investigador co-responsable de la unidad de Matemáticas de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Girona. Su línea de investigación principal abarca de forma general el estudio y las aplicaciones de la lógica borrosa en problemas relacionados con la incertidumbre.

Ángel Alsina, Universidad de Girona

Angel Alsina es catedrático de Didáctica de las Matemáticas en la Universidad de Girona. Sus líneas de investigación están centradas en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas en las primeras edades y en la formación del profesorado. Ha publicado numerosos artículos científicos y libros sobre cuestiones de educación matemática, llevando a cabo múltiples actividades de formación permanente del profesorado de matemáticas en toda la geografía española y en América Latina.

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Published

2023-07-05

How to Cite

Viladevall Valldeperas, Q., Ferrer Comalat, J. C. . and Alsina, Ángel (2023) “THE CHILDREN’S STORY AS A TOOL FOR INTRODUCING FUZZY SET AT EARLY AGES”, Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 9(1), pp. 53–68. doi: 10.22370/ieya.2023.9.1.3178.

Issue

Section

Research articles