THE SELF-REGULATION OF LEARNING THROUGH THE SOCIAL ENVIRONMENT FROM THREE LIVED EXPERIENCES
DOI:
https://doi.org/10.22370/ieya.2024.10.2.3954Keywords:
self-regulation, learning, educational practice, family, motivationAbstract
This essay emerges as a different approach to knowledge, where the experiences lived by three Colombian teachers practicing at the preschool, basic and secondary education levels, reveal the realities of their work contexts and the opportunities that have arisen to promote self-regulation of the learning of their students during a hostile social environment and with deficiencies of all kinds. This commitment is derived from the collaborative study “Influence of the social environment on the self-regulatory capacity of students in Colombia” carried out by 23 researchers from the master’s degree in education of the Minuto de Dios University Corporation – UNIMINUTO, which began in March 2022 and was completed. in October 2023. The methodology used in the essay is descriptive-hermeneutic, because each of the three experiences is detailed as the teachers have lived them and subsequently their analysis is carried out based on the following categories: self-regulation of learning, social environment, educational practice, and social phenomena. In each anecdote, the voice of the actors is revived, but also the intervention of culture and social aspects in the learning of students and the transformation of communities. In conclusion, it is established that the social environment is essential in the self-regulation of learning; However, classroom management by the teacher, peer relationships and family support can considerably mitigate contextual difficulties, thus promoting the improvement of the community and the transformation of its territories.
Downloads
References
Beltrán Espitia, J. D. C., Mejía Loaiza, E. E. y Conejo Carrasco, F. (2020). Factores que potencian la autorregulación y el aprendizaje significativo en Primera Infancia. Nodos y Nudos, 6(48). https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num48-11098
Davini, MC (2015). La formación en la práctica docente . Buenos Aires: Paidós.
Hernández, A. (2019). El papel de la reflexión en el rendimiento académico, la metacognición y el aprendizaje autorregulado en estudiantes con diferentes estilos cognitivos. [Tesis doctoral, Universidad Pedagógica Institucional]. Repositorio Institucional UPN. http://hdl.handle.net/20.500.12209/10722
Hernández, D.M., León, M.L. y Rodríguez, W.A. (2019). Incidencia del apoyo social en el desarrollo de habilidades argumentativas, de pensamiento crítico y autorregulación en estudiantes de quinto grado de educación básica. [Tesis de maestría, Universidad de la Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN. http://hdl.handle.net/20.500.12209/11565
Minakata, Alberto El maestro que aprende: Educación para una nueva época. Revista Electrónica Sinéctica, núm. 17, julio-diciembre, 2000, pp. 14-23 Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente Jalisco, México
Palacios, M.D. (2022). Parentalidad positiva y autorregulación de aprendizaje en los adolescentes. ALTERIDAD Revista de Educación, 17(2) pp. 291-303 https://doi.org/10.17163/alt.v17n2.2022.09
Trias, D., Huertas, J., Mels, C., Castillejo, I., y Ronqui, V. (2021). Autorregulación en el aprendizaje, desempeño académico y contexto socioeconómico al finalizar la escuela primaria. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psycholog, 55(2), pp.1-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8179681
Villena, M.D. (2015). Incidencia de las actitudes y personalidad del maestro en la conducta social de los alumnos: competencia social y clima social de clase. [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. Repositorio institucional. http://hdl.handle.net/10481/43412
Zimmerman, B. (2000). Teorías de autorregulación educativa: una comparación y reflexión teórica (14), Revista Psicología educativa. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1135755X14000037#:~:text=Antes%20del%20an%C3%A1lisis%20de%20los,14).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Valparaíso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los investigadores(as), académicos(as) y profesionales de la educación que envíen originales para su evaluación por IEYA deberán asegurarse que los artículos cumplen con las instrucciones a los autores(as).
La Revista IEYA y cada uno de sus artículos están licenciados por Creative Commons 3.0.
El proceso editorial completa no supone ningún costo económico para los autores(as).
La Revista IEYA proporcionará un DOI a cada artículo.
Por último mencionar que en pos de la transparencia del proceso de revisión doble ciego, cada autor(a) recibirá la evaluación realizada por los revisores externos, lógicamente sin conocer la persona(as) que han realizado dicha evaluación.