EXPERIENCES OF RECOGNITION AND DISREGARD IN CHILD VICTIMS OF THE ARMED CONFLICT IN COLOMBIA

Authors

  • Lucelly García Mazo Universidad Católica de Oriente Rionegro, Antioquia, Colombia https://orcid.org/0009-0008-6676-8684
  • Blanca Nelly Gallardo-Cerón Universidad Católica de Oriente Rionegro, Antioquia, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22370/ieya.2025.11.2.4771

Keywords:

recognition, disregard, truth commission, childhood, armed conflict

Abstract

 

The article analyzes experiences of recognition and disregard among children who are victims of the armed conflict in Colombia, using as a reference the testimonies and childhood memories contained in volume eight of the Final Report of the Commission for the Clarification of Truth, Coexistence, and Non-Repetition (CEV), alongside the theory of recognition developed by German philosopher Axel Honneth. The research adopts a qualitative approach, employing hermeneutics as its method, with a framework based on testimonial analysis. The findings reveal forms of disregard, such as the invisibilization of their suffering, stigmatization and discrimination, marginalization in decision-making processes, and excessive violence in multiple forms. Experiences of recognition include their resilience, the efforts of some families to prevent their children from being involved in the conflict, and the acknowledgment of their abilities to perform household caregiving tasks.

 

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Author Biographies

Lucelly García Mazo, Universidad Católica de Oriente Rionegro, Antioquia, Colombia

Licenciada en Educación Básica con énfasis en humanidades y Lengua Castellana de la Universidad de Antioquia. _ Magister en Gestión de la Tecnología Educativa de la Universidad de Santander.

Estudiante del Doctorado en pedagogía en la Facultad de Ciencias de la Educación Universidad Católica de Oriente Rionegro Antioquia Colombia. Orcid: https://orcid.org/0009-0008-6676-8684, Correo.lucelly.udes@yahoo.es. Celular:3113975677

Blanca Nelly Gallardo-Cerón, Universidad Católica de Oriente Rionegro, Antioquia, Colombia

Doctora en ciencias sociales niñez y juventud de la Universidad de Manizales. Docente asociada del Doctorado en pedagogía, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Católica de Oriente Rionegro Antioquia Colombia. Investigadora asociada del Grupo de Investigación SER Universidad Católica de Oriente. Investigadora de Grupo de Educación Pedagogía e intersubjetividades Universidad de Manizales e investigadora del grupo GINACU de la Corporación Akará. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2760-6339.  Correo bgallardo@uco.edu.co. Celular: 3136559132

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Published

2025-11-19

How to Cite

García Mazo, L. and Gallardo-Cerón, B. N. (2025) “EXPERIENCES OF RECOGNITION AND DISREGARD IN CHILD VICTIMS OF THE ARMED CONFLICT IN COLOMBIA ”, Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 11(2), pp. 45–57. doi: 10.22370/ieya.2025.11.2.4771.

Issue

Section

Research articles