PARENTING PRACTICES IN THE EDUCATIONAL WORK OF EARLY CHILDHOOD EDUCATORS

Authors

  • Claudia Patricia Muñoz Aullón Universidad Católica de Oriente, Colombia
  • Marilyn Lorena Otálvaro Ospina Universidad Católica de Oriente, Colombia
  • Valentina Ocampo Nárvaez Universidad Católica de Oriente, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22370/ieya.2025.11.2.4772

Keywords:

practice, parenting, trainers, childhood

Abstract

The research is aimed at understanding the languages of caregiving practices in the teaching work of undergraduate students in early childhood education. The study was conducted through qualitative research with a hermeneutic approach, which allowed for the characterization, identification, classification, and description of caregiving practices. The acquired knowledge contributes to reflection on teacher training processes, considering the effects derived from the experiences implicit in students of childhood education programs. It is found that caregiving practices have evolved from punitive and disciplinary approaches to more affective languages. However, participants acknowledge that the caregiving practices they received in their own childhood directly influence the ways they teach in their current practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariès, P. (1973). L’enfant et la vie familiale sous l’Ancien Régime. Seuil.

Calvo, C., & Elizalde, A. (2010). Educación: creación de nuevas relaciones posibles. Polis. Revista Latinoamericana, (25), 1–17.

Calvo, M. C. (2014). Del mapa escolar al territorio educativo: disoñando la escuela desde la educación. Universidad de La Serena.

Código de la Infancia y la Adolescencia, Ley 1098 de 2006, Congreso de Colombia, 8 de noviembre de 2006.

Constitución Política de Colombia [Const.], Art. 44 (1991).

Convención sobre los Derechos del Niño. (2009). Convención sobre los derechos del niño (pp. 103–118). Litoimpreso Ltda.

Durán Solano, E., & Linares Escalona, J. L. (2021). Estilo de crianza: un modelo socioeducativo. Infometric@. Serie Sociales y Humanas, 8(1), 45–60.

Gómez, Z. P. (2007). El trabajo infantil en clave colonial: consideraciones histórico-antropológicas. Nómadas, (26), 80–90.

Izzedin Bouquet, R., & Pachajoa Londoño, A. (2009). Pautas, prácticas y creencias acerca de crianza ayer y hoy. Liberabit, 15(2), 109–115.

Kohan, W. O. (2024). Infancia. Entre educación y filosofía. Laertes.

Lara-Villanueva, R. S., & Zúñiga-Rodríguez, M. (2024). Las agentes educativas en el campo de la educación inicial y el desafío de su profesionalización actual. Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa, 3(2), 18–25.

López Quille, P. V., & Nieves Sari, J. P. (2021). La influencia de los estilos de crianza en los problemas comportamentales en niños de 4 a 5 años [Tesis de licenciatura, Universidad del Azuay].

Matarranz, M. (2023). La dimensión de género en la profesionalización docente: Una revisión bibliográfica [Tesis de máster, Universidad Autónoma de Madrid].

Pacheco, F. D. R., & Salazar, V. G. P. (2020). Grupos focales: Marco de referencia para su implementación. INNOVA Research Journal, 5(3), 182–195.

Peirce, C. S. (1992). The fixation of belief. En N. Houser & C. Kloesel (Eds.), The essential Peirce: Selected philosophical writings (Vol. 1, 1867–1893, pp. 109–123). Indiana University Press.

Real Academia Española. (2001). Diccionario de la lengua española (22.ª ed.). Espasa.

Salgado, A. M. A., & López, L. J. M. (2024). Agentes educativos para la construcción de paz desde la primera infancia. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 4(2), 171–188.

Sánchez López, C. I. (2018). Pautas y prácticas de crianza en Colombia: Análisis de investigaciones realizadas en la última década [Informe de investigación].

Sensat, R. (2018). Las razones de la feminización de la educación infantil. Associació de Mestres Rosa Sensat.

Published

2025-11-19

How to Cite

Muñoz Aullón, C. P., Otálvaro Ospina, M. L. and Ocampo Nárvaez, V. (2025) “PARENTING PRACTICES IN THE EDUCATIONAL WORK OF EARLY CHILDHOOD EDUCATORS”, Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 11(2), pp. 58–76. doi: 10.22370/ieya.2025.11.2.4772.

Issue

Section

Research articles