Español Towards an Attempt to Explicitly Address the Difficulties Concerning Efforts to Derive the 'Tragedy of Common Sense' from the 'Tragedy of the Commons'
DOI:
https://doi.org/10.22370/rhv2025iss29.4349Keywords:
“Me vs. Us”, “Us vs. Them”, automatic mode, manual mode, Deep pragmatismAbstract
Nos proponemos analizar críticamente el enfoque de Joshua Greene en Tribus morales, en el que establece una suerte de continuidad entre el problema de "Yo vs. Nosotros" y "Nosotros vs. Ellos", afirmando que es nuestra propia maquinaria moral cerebral la que, al permitirnos resolver el primer problema en "modo automático", crea simultáneamente el segundo. Argumentaremos que se trata de dos problemas diferentes, ya que el primero se refiere al conflicto entre intereses individuales y colectivos en el marco del conflicto. Argumentaremos que se trata de dos problemas diferentes, ya que el primero se refiere al conflicto entre los intereses individuales y colectivos dentro de un grupo; y el segundo a las incompatibilidades ideológicas entre tribus basadas en el contenido de sus creencias. Dadas las dificultades de encontrar un hilo conductor entre los dos dilemas, analizaremos las posibles implicaciones de la extensión del primer problema (egoísmo vs. cooperación) al ámbito de las relaciones intergrupales, y, a la inversa, del segundo problema (desacuerdos ideológicos) al ámbito de las diferencias ideológicas individuales dentro de un grupo. También analizaremos los límites del pragmatismo profundo como metamoralidad universal por dos razones: los ideales de felicidad pueden variar en cada tribu tanto como sus principios deontológicos, y es difícil establecer un criterio universal de felicidad que satisfaga los intereses de todos, ya que en el límite la felicidad de unos depende del sacrificio de otros.
Downloads
References
Bloom, Paul (2016), Against Empathy: The Case for Rational Compassion, New York: Harper Collins. https://doi.org/10.1007/s12115-018-0236-z.
Greene, Joshua, Nystrom, Leigh E. et al. (2004), “The neural bases of cognitive conflict and control in moral judgment”. Neuron 44(2), pp. 389-400. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2004.09.027.
Greene, Joshua (2008) The Secret Joke of Kant's Soul. En W. Sinnott-Armstrong (Ed.), Moral psy-chology, Vol. 3. The neuroscience of morality: Emotion, brain disorders, and development (pp. 35–80). Boston Review, pp. 35-80. https://doi.org/10.22370/rhv2022iss20pp183-229.
Greene, Joshua (2013), Moral Tribes: Emocion, reason and the gap between us and them, USA: Penguin Press. https://doi.org/10.1080/03057240.2015.1012365.
Kahneman, Daniel, Tversky, Amotz (2011), Pensar rápido, pensar despacio, Debate. https://doi.org/10.1007/s00362-013-0533-y.
Kohlberg, Lawrence (1981), “Stages of Moral Development As A Basis For Moral Educa-tion”. Moral education: Interdisdplinary Approaches. Toronto: University of Toron-to Press, 1971, pp. 23-92. https://doi.org/10.3138/9781442656758-004
Kohlberg, Lawrence, The Philosophy of Moral Development. Moral Stages and the Idea of Justice. San Francisco, CA: Harper & Row Pubs. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:151504451.
Mill, John Stuart (2007) El utilitarismo, Alianza.
Piaget, Jean (1935), El criterio moral en el niño. Fontanella, 1983.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0 International) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).




