Advertisements in the Chilean press: a review of their history (1850-1950)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22370/syt.2025.12.5563

Keywords:

Chilean History; Advertising; Press; Modernity

Abstract

This paper reviews the evolution of advertising in Chile between 1850 and 1950, analyzing how it evolved from simple informative advertisements to sophisticated and persuasive advertisements that financed the press media. This transformation reflects the economic and social development of the country during the modernization process and is materialized in the increasing volume of advertisements published in newspapers. Three types of advertisers were identified, as well as changes in target audiences in terms of gender, age and occupation, and four stages in the periodization of Chilean advertising are proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, P. (2008): Marca registrada. Santiago, Ocho libros editores.

Badía, M. y C. Ducoing (2021): “Desarrollo industrial en Chile, 1870-2015”, en M. Llorca-Jaña y R. M. Miller, eds., Historia económica de Chile desde la independencia, Santiago, Ril editores, pp. 611-623.

Ballent, A. (1996): “La publicidad de los ámbitos de la vida privada. Representaciones de la modernización del hogar en la prensa de los años cuarenta y cincuenta en México”, Alteridades, 6 (11), pp. 53-74.

Basis, I. (2000): 200 años de la publicidad en Chile. Santiago, Publimark.

Bernedo, P. y Arriagada, E. (2002): “Los inicios de El Mercurio de Santiago en el epistolario de Agustín Edwards Mac Clure (1899-1905)”, Historia (Santiago), 35, pp. 13-33.

Bolt, J. y J. Van Zanden (2024): “Maddison style estimates of the evolution of the world economy: A new 2023 update”, Journal of Economic Surveys, 39, pp. 1-41.

Bravo, J. (1971): “El papel de las agencias en la historia de la publicidad”, Publicidad, 28, pp. 31-40.

Cabezón, P. (1971): “Antecedentes históricos de las importaciones y de la política comercial en Chile”, Cuadernos de Economía, 8 (25), pp. 1-35.

Cavieres, E. (1988): Comercio Chileno y Comerciantes Ingleses 1820-1880. Un ciclo de Historia Económica. Valparaíso, Editorial Universidad Católica de Valparaíso.

Chaix, J. y P. Alvord (2014): Old Time Advertisements of the Flathead Valley, Montana, 1880s.1920s. Lakeside, Word Exo.

Cherniavsky, C. (2004): “El Ferrocarril de Santiago (1855-1911). El ‘cuerpo’ de un diario moderno”, en A. Soto, ed., Entre tintas y plumas, Santiago, CIMA Universidad de los Andes, pp. 79-111.

Cornejo, T. (2019): Ciudad de voces impresas. Santiago, Dibam.

Couyoumdjian, J. R. (2000): “El alto comercio de Valparaíso y las grandes casas extranjeras, 1880-1930. Una aproximación”, Historia, 33, pp. 63-99.

Díaz, J. (2021): “De la Gran Depresión hasta la Segunda Guerra Mundial (c.1930- 1947)”, en M. Llorca-Jaña y R.M. Miller, ed., Historia económica de Chile desde la independencia, Santiago, Ril editores, pp. 145-179.

Dussaillant, J. (2022): “De servicio público a vía de ingresos: inicios del aviso en la prensa chilena y latinoamericana (1800-1850)”, Amoxtli, 9, pp. 1-23.

Dussaillant, J. (1993): Breve historia de los avisos publicitarios en los principales periódicos chilenos 1850-1920. Tesis de licenciatura inédita, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago.

Dussaillant, J. (2014): Las reinas de Estado. Consumo, Grandes Tiendas y mujeres en la modernización de Santiago (1880-1930). Santiago, Ediciones UC.

Dussaillant, J. (2024): “La ciencia hace milagros. Publicidad en la prensa de Chile y Colombia (1880-1930)” en C. Darrigrandi y D. P. Guzmán, eds., Detrás del papel. Impresos de Colombia y Chile en el siglo XX, Bogotá, Editorial Utadeo.

Eguizábal, R. (1998): Historia de la publicidad. Madrid, Eresma y Celeste ediciones.

Fernández, M. D. (2013): “Propuestas cronológicas para la historia de la publicidad”, Historia y Comunicación social, 18, pp. 267-277.

Fernández, M. D. y E. Feliú (2012): “Avisos, anuncios, reclamos y publicidad en España. Siglos XVIII Y XIX”, Ámbitos, 21, pp. 315-332.

Feyel, G. (1999): La Presse en France des origines à 1944. Paris, Éditions Éllipses.

Henríquez, M. R. (2013): “Oferta comercial, publicidad e imágenes en torno a la élite, Valparaíso, 1900-1940”, Universum, 28 (1), pp. 149-171.

Hurtado, M. (1989): Historia de la TV en Chile, 1958-1973. Santiago, ediciones Documentas.

Ibáñez, M. (1996): Historia y publicidad en Chile: 1900-1950. Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago.

Jaksić, I. (1991): “Sarmiento y la prensa chilena del siglo XIX”, Historia, 26, pp. 117-144.

Mandiola, J. (1996): Crónicas de un ex locutor de radio (años 50 y 60). Santiago, Bravo y Allende editores.

Marchand, R. (1985): Advertising the American Dream. Making way for Modernity, 1920-1940. Berkeley, University of California Press.

Montero, C. (2018): Y también hicieron periódicos. Santiago, Hueders.

Muñoz, O. (1968): Crecimiento industrial de Chile, 1914-1965. Santiago, Universidad de Chile.

Nazer, R. (2023): La familia empresaria Edwards en Chile. Siglos XIX y XX. Santiago, Tajamar editores.

Norris, D. (1990): Advertising and Transformation of American Society, 1865-1920. New York, Greenwood Press.

Oelckers, M. (1990): La evolución del aviso publicitario en El Mercurio. Santiago, Instituto Profesional de Santiago.

Ojeda, A. (2009): “Del réclame a la publicidad. La transición hacia la modernidad publicitaria en la prensa periódica argentina entre 1862 y 1885”, Pensar la publicidad, III (2), pp. 133-148.

Ortiz, J. (1998): “Arte, Publicidad y Consumo en la prensa. Del Porfirismo a la posrevolución”, H-México, XLVIII (2), pp. 411-435.

Peláez. J. (1927): Historia de El Mercurio. Santiago, Talleres de El Mercurio.

Pérez, I. (2017): “Consumo y género: una revisión de la producción historiográfica reciente sobre América Latina en el siglo XX”, Historia Crítica, 65, pp. 29-48.

Pessi, M. S. (2011): “Avisos publicitarios en verso en los primeros años de la revista Caras y Caretas (1898-1900): entre el humor, la política y la persuasión”, Pensar la Publicidad, 5 (2), pp. 43-63.

Pita, R. (2016): “Los avisos clasificados en la prensa de la ciudad de Bogotá: continuidades y rupturas de la Colonia a la República”, Revista Internacional de Historia de la Comunicación, I (6), pp. 1-21.

Prat, P. (1917): Una nueva técnica. La publicidad científica. Barcelona, Cámara Oficial de Comercio, Industria y Navegación.

Rosene, M. F. (2005): La fuerza de la evidencia para derribar un mito: un análisis de la publicidad chilena en prensa entre 1880 y 1930. Tesis licenciatura inédita, Universidad Católica de Chile, Santiago.

Sánchez, J. (2008): “Evolución de la prensa en los principales países de Occidente”, en C. Barrera, coord., Historia del periodismo universal, Barcelona, Arial, pp. 77-117.

Santa Cruz, E. (1998): “Conformación de Espacios Públicos, Masificación y Surgimiento de la Prensa Moderna: Chile siglo XIX”, Documento de Trabajo Universidad Arcis, 28, pp. 1-63.

Santos, J. (1889): Reminiscencias de un viejo editor. Valparaíso, Imprenta de la librería de El Mercurio.

Sasso, I. (1998): Identidad y textos publicitarios. Santiago, Unicornio.

Silva, R. (1958): Prensa y Periodismo en Chile, 1812-1956. Santiago, Ediciones de la Universidad de Chile.

Sosenski, S. y R. López (2015): “La construcción visual de la felicidad y la convivencia familiar en México: los anuncios publicitarios en la prensa gráfica (1930-1970)”, Secuencia. Revista de Historia y Ciencias Sociales, 92, pp. 193-225.

Ulanovsky, C. (2005): Paren las rotativas. Diario, revistas y periodistas (1800-1969). Buenos Aires, Emecé.

Downloads

Published

2025-12-23

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Advertisements in the Chilean press: a review of their history (1850-1950). (2025). Sur Y Tiempo: Revista De Historia De América, 6(12), 245-278. https://doi.org/10.22370/syt.2025.12.5563

Similar Articles

1-10 of 34

You may also start an advanced similarity search for this article.